آماده باش ارتش چین در پی دیده شدن هواپیمای گشتی

در پی پرواز روز دوشنبه هواپیمای گشتی و شناسایی ضد زیردریایی P-۸A Poseidon آمریکا در تنگه تایوان ارتش چین آماده‌باش نظامی اعلام کرد.

آماده باش ارتش چین در پی دیده شدن هواپیمای گشتی

به گزارش مملکت آنلاین، سخنگوی ارتش چین گفت: پرواز اخیر یک هواپیمای جنگی آمریکا در تنگه تایوان تهدیدی برای ثبات منطقه است.

یک هواپیمای سوخو-۲۷ چینی برخاست و هواپیمای جاسوسی آمریکا را در مسیر خود زیر نظر گرفت.

ژنرال ارشد شی یی، سخنگوی فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق چین گفت که این مانور "عمداً به وضعیت منطقه آسیب زد و صلح و ثبات" در منطقه را به خطر انداخت.

وی افزود: ارتش چین برای محافظت قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در حالت آماده باش قرار دارد.

نیروهای آمریکایی در منطقه این مانور را تایید کردند. فرماندهی ناوگان هفتم آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و عملیات در هر جایی که قوانین بین المللی اجازه دهد، از جمله در تنگه تایوان، ادامه خواهد داد».

وزارت دفاع ملی تایوان در یک بیانیه رسمی کوتاه در همان روز تأیید کرد که آنها از پرواز P-۸A اطلاع داشتند و وضعیت را "عادی" خواند. در ژوئن ۲۰۲۲، ایالات متحده بلافاصله پس از استقرار ۲۹ هواپیمای پکن در منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) یک P-۸A را به تنگه تایوان فرستاد. در آن زمان، شی به طور مشابه ایالات متحده و تایوان را متهم کرد که در این مانور «هیجان زده» با فرستادن کشتی‌های جنگی آمریکایی از طریق تنگه، عزم چین را آزمایش کردند.

جوآن او، سخنگوی وزارت خارجه تایوان استدلال کرد که این آبراه بخشی از آب‌های بین المللی است. در پاسخ به پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا، پکن تمرینات نظامی خود را در ماه اوت برگزار کرد. 

انتهای پیام/

منبع: آرتی

ارسال نظر