عراق و چین، یوآن را جایگزین دلار می‌کنند

عراق در گام تازه‌ای برای ایجاد ثبات در بازار ارز خود، اعلام کرد که مبادلات تجاری خود با چین را با یوآن انجام می‌دهد.

عراق و چین، یوآن را جایگزین دلار می‌کنند

به گزارش مملکت آنلاین، بانک مرکزی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای تلاش برای ارائه تسهیلات به بازرگانان جهت تحقق ثبات در بازارهای ارز، همه مبادلات خارجی با چین به صورت مستقیم و با یوآن چین انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده که استفاده از یوآن در مبادلات دو کشور دو راهکار دارد که یکی از آنها استفاده از حساب‌های بانک‌های عراقی در چین و دیگری پرداخت یوآن به طرف حساب چینی از حساب بانک مرکزی عراق در بانک «جی پی مورگان» و بانک توسعه سنگاپور است.

در این راستا، «نبیل المرسومی»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید کرد که عراق با این تصمیم، مسیری را پیش گرفته که دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان و مصر نیز در سال‌های اخیر آغاز کرده بودند.

به گفته المرسومی، دولت عراق از ۵ سال پیش تلاش برای متنوع کردن منابع ارزی خود را آغاز کرد هرچند همچنان دلار اصلی‌ترین ذخیره ارزی عراق را تشکیل می‌دهد.

وی البته افزود که تا وقتی که نفت تنها منبع درآمد عراق است، این کشور همچنان وابسته به دلار خواهد بود و برای همین هم هست که برای پرداخت یوآن لازم است که عراق از طریق بانک جی پی مورگان اقدام کند که عملا به معنای تبدیل دلار به یوآن و پرداخت آن به چین است.

پیش از این، در ۱۱ فوریه جاری، بانک مرکزی عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که رئیس این بانک در حاشیه سفر به ایالات متحده با «دنیل زلیکو»، رئیس هیئت مدیره مؤسسه «جی پی مورگان» دیدار کرد.

در این دیدار درباره اقدام بانک جی پی مورگان برای تسهیل پرداخت‌های نظام بانکی عراق به چین جهت تأمین مالی مستقیم واردات بخش خصوصی عراق توافق شد.

انتهای پیام/

منبع: السومریه نیوز

ارسال نظر