زلزله شناس ایتالیایی: ترکیه ۶ متر جابجا شده است

یک زلزله‌شناس ایتالیایی می‌گوید: مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

زلزله شناس ایتالیایی: ترکیه ۶ متر جابجا شده است

به گزارش مملکت آنلاین، پروفسور دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی درباره این حادثه ویرانگر گفت: این دو زمین‌لرزه بخشی از یک توالی لرزه‌ای واحد بود که در تقاطع چهار صفحه تکتونیکی‌- آناتولی، عربی، اوراسیا و آفریقا که پیوسته با هم برخورد می‌کنند، رخ داد.

به گفته وی، صفحه آناتولی به‌دلیل لغزش افقی به سمت صفحه عربستان در حال حرکت است.

این استاد دانشگاه به شبکه تلویزیونی ایتالیا ۲۴ گفته است: این زمین‌لرزه نوعی گسل پدید آورد که زلزله‌شناسان آن را «تراگذر کم‌عمق» دارای یک کانون زلزله می‌نامند – که در عمق بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در برآوردها ترکیه پنج تا شش متر از سوریه جدا شده است.

این پارگی عظیم که منطقه‌ای به طول ۱۹۰ کیلومتر و عرض ۲۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد، به شدت زمین را تکان می‌دهد و توالی پدید می‌آورد که در فاصله ۹ ساعت باعث این دو اوج بسیار شدید می‌شود.

پروفسور توضیح داد: اما درواقع لرزش و تخریب زمین همچنان با شدتی چشمگیر، در حدود ۵ تا ۶ درجه در مقیاس ریشتر ادامه یافت.

وی افزود که در روزهای آتی و بعد از پایش از طریق ماهواره‌های ئی‌اس‌ای سنتینل (ESA Sentinel) و ای‌اس‌آی کازمواسکای‌مد (ASI CosmoSkymed) به داده‌های دقیق‌تری خواهیم رسید.

این زمین‌لرزه باند فرودگاه استان هاتای را تخریب و صدها ساختمان در سراسر این منطقه را با خاک یکسان کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایندیپندنت

ارسال نظر