ارسال جنگنده اف‌۱۶ آمریکایی به اوکراین منتفی شد

جو بایدن ارسال جنگنده‌ اف‌۱۶ به اوکراین را رد کرد .

ارسال جنگنده اف‌۱۶ آمریکایی به اوکراین منتفی شد

به گزارش مملکت آنلاین، در حالی که کی‌یف لیست تسلیحات مورد نیاز خود را گسترش می‌دهد تا بتواند نیروهای روسیه را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کند، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده گفت که این کشور جت‌های جنگنده اف‌۱۶ را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.

نبرد در نقاط کلیدی ادامه دارد و در عین حال نیروهای روسیه به دنبال گسترش کنترل خود در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.

دنیس پوشیلین، رهبر منصوب شده کرملین در دونتسک ادعا کرد که نیروهای روس در حال پیشروی در نزدیکی «ووهلدار»، شهری با ارزش استراتژیک در جنوب غربی شهر دونتسک هستند. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از پوشیلین نوشتند: «اکنون می‌توان گفت که یگان‌ها در قسمت شرقی ووهلدار مواضع خود را ایجاد کرده‌اند و اقداماتی در مجاورت آن در حال انجام است.» کی‌یف این ادعا را رد کرده، البته پذیرفته که جنگ در این منطقه شدید بوده است.

هفته گذشته، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و آلمان تحویل تانک‌های سنگین به اواکراین را تایید کردند. این حرکت انحراف از موقعیت قبلی بود، چرا که تانک‌ها گامی بیش از حد بزرگ در حمایت از اوکراین تلقی می‌شود و ممکن است با واکنش گسترده روسیه مواجه شود. اما حالا به نظر می‌رسد بایدن با تحویل ندادن جنگنده‌های اف‌۱۶ به اوکراین این وضعیت را به حالت قبل درآورده باشد.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید که آیا طرفدار ارسال اف۱۶ یا جنگنده‌های دیگر به اوکراین هستید، گفت: «خیر.»

اما رهبران اروپایی گفته‌اند که آنها پذیرای این ایده هستند، حتی اگر اوکراین هنوز رسما از متحدان خود، جنگنده‌های پیشرفته برای جنگ را درخواست نکرده باشد.

تحلیلگران بر این باورند که اوکراین و روسیه برای تحرکات تهاجمی قابل توجهی در ماه‌های آینده آماده می‌شوند و هواپیماهای غربی می‌توانند قدرت کی‌یف را افزایش دهند، چرا که قدرت نیروی هوایی این کشور به طور قابل توجهی در اثر ۱۱ ماه جنگ کاهش یافته است.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که اعطای هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند اما نسبت به خطر تشدید درگیری‌ها هشدار داد.

ماکرون با مارک روته، نخست وزیر هلند که قبلا ایده ارسال جنگنده‌های اف۱۶ هلندی به اوکراین را مطرح کرده بود، صحبت کرده است. او گفت: «هرگونه تحویل تسلیحاتی نباید ظرفیت نیروهای مسلح فرانسه را تضعیف کند و فرانسه باید مطمئن شود که از این تسلیحات برای حمله به داخل روسیه استفاده نخواهد شد، چرا که این موضوع باعث تشدید جنگ می‌شود.» آقای روته هم اعلام کرد: «هیچ تابویی وجود ندارد اما این یک قدم بزرگ خواهد بود.»

از طرف دیگر، در آمریکای جنوبی، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری برزیل در دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که این برزیل «هیچ علاقه‌ای به ارسال مهمات به اوکراین ندارد.»

وی ادامه داد: «برزیل کشور صلح است... پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها تشکیل دهیم تا با اوکراین و روسیه بر سر میز مذاکره بنشینند و صلح ایجاد شود.»

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر