پیروزی فرمانده سابق ناتو در انتخابات ریاست‌ جمهوری چک

فرمانده سابق ناتو در انتخابات ریاست‌ جمهوری چک پیروز شد .

پیروزی فرمانده سابق ناتو در انتخابات ریاست‌ جمهوری چک

به گزارش مملکت آنلاین، پتر پاول، رئیس پیشین کمیته نظامی ناتو روز شنبه توانست در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چک آندری بابیش، نخست‌وزیر سابق این کشور را شکست دهد. 

به این ترتیب پتر پاول جانشین میلوش زمان، رئیس‌جمهوری کنونی چک خواهد شد. پتر پاول در رای‌گیری روز شنبه ۵۸.۲۵ درصد آراء را کسب کرد. 

میلوش زمان تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رابطه نزدیکی با مسکو داشت اما پس از آغاز جنگ اوکراین مواضع خود را تغییر داد. پتر پاول چهارمین رئیس‌جمهوری تاریخ جمهوری چک از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۹۳ خواهد بود. 

میزان مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۷۰ درصد گزارش شده است. 

پتر پاول ۶۱ ساله از حامیان کمک نظامی به اوکراین است. او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بود که عالی‌ترین مقام نظامی ناتو محسوب می‌شود. وی سابقه ریاست بر ستاد فرماندهی ارتش جمهوری چک را نیز دارد. 

این فرمانده نظامی طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از مدافعان سرسخت حضور جمهوری چک در اتحادیه اروپا و ناتو شناخته می‌شد. 

مقام ریاست‌جمهوری در جمهوری چک بیشتر جنبه تشریفاتی دارد. با این حال رئیس‌جمهوری به عنوان شخص اول کشور وظیفه معرفی دولت، انتخاب رئیس بانک مرکزی و قضات دادگاه اساسی و فرماندهی کل نیروهای مسلح را برعهده دارد. در مقابل اداره امور کشور برعهده نخست‌وزیر و دولت است. 

پتر پاول در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر