سیاستمدار نزدیک به اردوغان از احتمال خروج ترکیه از ناتو خبرداد

یک سیاستمدار نزدیک به رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که این کشور ظرف چند ماه آینده از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) خارج می‌شود!

سیاستمدار نزدیک به اردوغان از احتمال خروج ترکیه از ناتو خبرداد

به گزارش مملکت آنلاین، ایتام سانچاک، سیاستمدار ترکیه‌ای که رسانه‌های محلی این کشور از او به عنوان یکی از نزدیکان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور نام می‌برند، گفته است که آنکارا ظرف چند ماه آینده از ناتو خارج خواهد شد.

سانچاک این اظهارات را در واکنش به کارزار ضدناتو که حزب میهن‌پرستان ترکیه موسوم به «وطن» به‌راه انداخته‌اند، مطرح کرد. او در این حزب سمت نایب رئیس امور روابط خارجی را برعهده دارد.

وی درباره این کارزار گفت: ناتو با تحریکاتش ما را وادار به این اقدامات کرده و در نتیجه هدف حزب(وطن) مبنی بر خارج کردن ترکیه از ناتو احتمالا ظرف پنج یا ۶ ماه آتی محقق خواهد شد.

سانچاک یادآور شد که عضویت در ناتو، ترکیه را با عضو دیگر این ائتلاف و رقیب دیرینه آنکارا یعنی یونان در آستانه جنگ قرار و علاوه بر این خطر ورود به «گردابی در خاورمیانه» را هم افزایش داده است.

به گفته وی، به آتش کشیده قرآن در برخی کشورهای اروپایی، خروج از ناتو را برای ترکیه به یک «الزام» بدل کرده است. در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز علیه ترکیه، تظاهرات‌کنندگان حامی کردهای سوئد، عروسک اردوغان را مقابل سفارت ترکیه به دار آویختند؛ در ادامه نیز یک نشریه سوئدی برای تحقیر اردوغان، یک مسابقه کاریکاتور برگزار کرد و همچنین در جریان تظاهراتی دیگر، راسموس پالودان، رئیس دانمارکی-سوئدی و افراطی حزب موسوم به «تندرو» سوئد با توجیه مضحک «آزادی بیان»، اقدام به آتش زدن یک نسخه از قرآن کرد.

این تحولات در حالی است که سوئد برای پیوستن به ناتو تنها و تنها به تایید ترکیه نیاز دارد و اردوغان گفته است که پس از به آتش کشیده‌شدن قرآن در استکهلم، سوئد نباید انتظار حمایت ترکیه از پیشنهاد پیوستن به ناتو را داشته باشد.

سانچاک می‌گوید که ترک‌ها بیش از پیش آمریکا را کشوری تلقی می‌کنند که «به‌دنبال خصمانه‌ترین و مخرب‌ترین سیاست‌ها است و مردم ترکیه در عین حال، احساس همدردی زیادی با روسیه دارند.»

نظرسنجی اخیر موسسه افکارسنجی «گزیچی» ترکیه که اواخر پارسال انجام شد، حاکی از آن بود که ۷۲.۸ درصد ار مردم ترکیه خواستار برقراری روابط خوب با روسیه هستند. کمتر از یک چهارم پاسخ‌دهندگان هم بر این باروند که مسکو با ترکیه دشمنی دارد.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اما ایده خروج از ناتو را رد کرده و آن را «تکان‌دهنده» خوانده و گفته است که ترکیه یکی از قدیمی‌ترین اعضای ناتو بوده و افرادی که خواستار خروج این کشور هستند، «حرفشان نابودی این ائتلاف است.»

حزب وطن بر این باور است که اگر ترکیه تلاش‌های خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را رها کرده و با روسیه و چین روابط حسنه برقرار کند، دیگر نیازی به بودن در ناتو نیست. این حزب همچنین از کنار گذاشتن اختلافات با ایران و سوریه حمایت کرده است.

انتهای پیام/

منبع: راشاتودی

ارسال نظر