وضعیت اضطراری در پرو اعلام شد

دولت دینا بلوآرته ، برای برقراری نظم و مقابله با تجمعات، وضعیت اضطراری در لیما برقرار کرد.

وضعیت اضطراری در پرو اعلام شد

به گزارش مملکت آنلاین، خبرگزاری فرانسه دقایقی پیش به نقل از اطلاعیه مندرج در روزنامه رسمی پرو خبر داد که در پی تظاهرات اخیر علیه رئیس جمهوری این کشور، وضعیت اضطراری در پایتخت و سه منطقه این کشور برقرار شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این تدابیر به مدت ۳۰ روز اعمال خواهد شد و به ارتش پرو اجازه می دهد تا برای برقراری نظم مداخله کند. همچنین برخی از حقوق قانونی افراد از جمله آزادی تجمعات تعلیق خواهد شد.

حامیان پدرو کاستیو رئیس جمهوری مخلوع پرو از ماه دسامبر (آذر/دی) تاکنون با برگزاری تظاهرات، برخی از راه های این کشور آمریکای جنوبی را مسدود کرده اند. آنها برگزاری انتخابات جدید و برکناری بلوآرته، جانشین و معاون سابق کاستیلو، را خواستارند.

بولوآرته جمعه شب (۲۳ دی) در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی پرو پخش شد، گفت: برخی صداهایی که از جناح‌های خشونت‌طلب و رادیکال به گوش می رسد، خواستار استعفای من هستند و مردم را به هرج و مرج، بی‌نظمی و تخریب تحریک می‌کنند.

وی تاکید کرد: استعفا نخواهم داد و به کشور متعهد هستم.

بولوارته از این که اعتراضات به خشونت کشیده شده ابراز تاسف کرد، زیرا دستکم ۴۲ نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و صدها نفر دیگر مجروح شده اند. از جمله افراد کشته شده یک افسر پلیس است که در یک خودرو زنده زنده سوزانده شد.

معترضان برگزاری انتخابات زودهنگام، تدوین قانون اساسی جدید، تعطیلی کنگره و استعفای رئیس‌جمهوری جدید را خواستارند. آن‌ها همچنین خواهان آزادی رئیس‌جمهوری سابق چپگرا هستند که به اتهام شورش و تلاش برای انحلال کنگره، به ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه محکوم شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر