احتمال ورشکستگی دولت آمریکا

دولت ایالات متحده ممکن است در روزهای آینده با ورشکستگی مواجه شود. وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که اگر کنگره در این زمینه فورا اقدامی نکند، خسارت جبران‌ناپذیری در انتظار این کشور است.

احتمال ورشکستگی دولت آمریکا

به گزارش مملکت آنلاین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نسبت به ورشکستگی قریب‌الوقوع دولت آمریکا هشدار داد.

جَنِت یلن با ارسال نامه‌ای به رهبران هر دو مجلس نمایندگان و سنای این کشور نوشت: «بسیار مهم است که کنگره [آمریکا] به موقع درباره افزایش سقف یا تعلیق بدهی اقدام کند.»

او نوشت که در غیر این‌ صورت، تا پیش از تاریخ ۱۹ ژانویه (پنج‌شنبه ۲۹ دی)، میزان بدهی دولت آمریکا به سقف خود خواهد رسید.

پس از آن، وزارت دارایی باید دست به ''اقدامات فوق‌العاده‌ای'' بزند تا بتواند به تضمین لازم برای پرداخت بدهی‌های دولت ادامه دهد.

سقف بدهی ۳۴,۱ هزارمیلیارد دلاری

در حال حاضر، سقف بدهی دولت آمریکا ۳۴,۱ هزار میلیارد دلار (معادل با تقریبا ۲۹ هزار میلیارد یورو) است.

به دلیل وضعیت کنونی بدهی‌ها، بویژه سرمایه‌گذاری در برخی از صندوق‌های بازنشستگی عمومی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در همین خصوص در نامه خود تاکید می‌کند که در نتیجه، زمان پیش‌بینی‌شده برای پرداخت بدهی‌ها می‌تواند تا ابتدای ماه ژوئن میلادی (میانه‌های خردادماه) به تعویق بیفتد.

جَنِت یلن همچنین هشدار داده که این ورشکستگی احتمالی می‌تواند به معیشت مردم آمریکا و ثبات اقتصادی این کشور ''صدمات جبران‌ناپذیری'' وارد کند.

نگرانی درباره تکرار بحران سال ۲۰۱۱

در سال‌های گذشته نیز آمریکا با چنین چالشی مواجه شده بود. سال ۲۰۱۱ میلادی و در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، جمهوری‌خواهان که در آن زمان به تازگی اکثریت کنگره آمریکا را به دست آورده بودند، سقف بدهی ایالت متحده را به تعویق انداختند.

به این ترتیب، ارزش اعتباری آمریکا برای نخستین بار و تا کنون آخرین‌بار در تاریخ کاهش یافت. حال، اظهارات جمهوری‌خواهان در کنگره حاکی از آن است که چنین شرایطی می‌تواند دوباره در این کشور رخ دهد.

در همین خصوص، کوین مک‌کارتی که به تازگی و پس از کش و قوس‌های فراوان به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسیده، گفت: «ما باید روش‌های بیهوده در هزینه‌های آمریکا را تغییر دهیم.»

موضع دولت آمریکا درباره سقف بدهی‌ها

با این حال، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به کنگره هشدار داده که افزایش سقف بدهی، غیرقابل مذاکره است.

او تاکید کرد که کاخ سفید "هیچ مذاکره‌ای" در مورد این موضوع انجام نخواهد داد.

سخنگوی کاخ سفید یادآور شد که همیشه همکاری دو حزبی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای افزایش سقف بدهی وجود داشته است و به گفته او، این روند باید ادامه داشته باشد.

کارین ژان پیر همچنین تاکید کرده که این موضوع نباید به یک اهرم سیاسی تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: دویچه وله

ارسال نظر