کمک بشردوستانه ۴۰ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان رسید

طالبان از رسیدن بسته ۴۰ میلیون دلاری به کابل خبر دادند.

کمک بشردوستانه ۴۰ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان رسید

به گزارش مملکت آنلاین، بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، روز شنبه ۲۴ دی، از رسیدن بسته پول نقد به ارزش ۴۰ میلیون دلار از کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان خبر داد. براساس بیانیه این بانک، این پول به یکی از بانک‌های خصوصی سپرده شده است و از آن، در زمینه امدادرسانی و فعالیت‌های سازمان‌های فعال در ارائه خدمات بشردوستانه استفاده می‌شود.

در توییت بانک مرکزی افغانستان آمده است: «بانک مرکزی افغانستان از هر حرکت اصولی که سبب آمدن اسعار (ارز) به کشور شود و به نیازمندان جامعه کمک کند قدردانی نموده و در زمینه تقویت و استحکام هر چه بیشتر بخش بانکی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.»

این بانک تحت کنترل طالبان افزود که کمک‌های نقدی به افغانستان، باید از طریق بانک صورت بگیرد. پیش از این، گفته می‌شد که پول‌های نقد کمکی به افغانستان تحت سلطه طالبان، در واکنش به فرمان‌های اخیر رهبر طالبان که تحصیل و اشتغال زنان را منع کرد، متوقف شده است.

مجموع کمک‌هایی که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به صورت پول نقد به کابل ارسال شده است، به ۱ میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار می‌رسد. از این میان، آمریکا در صدر کمک‌کنندگان به افغانستان قرار دارد و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان فرستاده است.

هفته گذشته، هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در اعلامیه‌ای گفت پول‌هایی که به‌صورت نقد به کابل فرستاده می‌شوند، صرفا با هدف ادامه کمک به نیازمندان و در راستای فعالیت‌های بشردوستانه صورت می‌گیرد و این پول به هیچ‌وجه به مقام‌های طالبان سپرده نمی‌‎شود. یوناما پس از آن این اعلامیه را منتشر کرد که انتقاد‌ها از نبود نظارت بر چگونگی مصرف شدن پول‌های نقد ارسال‌شده به کابل افزایش یافت.

فرمان‌های منع زنان از تحصیل و اشتغال که از طرف ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر پرده‌نشین طالبان، صادر شدند، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان به دنبال داشتند. طالبان در پاسخ به این واکنش‌ها گفتند در تلاش برای عملی کردن شریعت‌اند و تسلیم هیچ نوع فشاری نمی‌شوند.

تاکنون، شورای امنیت سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان ملل، وزرای خارجه ۱۲ کشور اروپایی، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، سازمان همکاری اسلامی، احمد الطیب، رئیس دانشگاه الازهر، و شماری از کشورهای منطقه، تصمیم‌های طالبان در مورد منع تحصیل و اشتغال زنان را محکوم کردند و خواستار لغو آن‌ها شدند. ذبیح‌الله مجاهد پنجشنبه هفته گذشته، در واکنش به نشست سازمان همکاری اسلامی در مورد تصمیم‌های اخیر طالبان گفت محدودیت‌های اعمال‌شده علیه تحصیل و اشتغال زنان موقتی است و طالبان تلاش می‌کنند زمینه را برای تحصیل و کار زنان در فضای امن و مصون فراهم کنند.

طالبان در حالی زنان را از تحصیل در دانشگاه و کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی محروم کردند که با سلطه بر افغانستان، مدارس بالاتر از کلاس ششم را نیز به روی دختران دانش‌آموز بستند.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر