عمان هم به مازاد بودجه رسید

وزارت دارایی عمان ضمن اعلام بودجه سال ۲۰۲۳ از افزایش درآمدهای این کشور در سال جدید در پی افزایش درآمدهای نفتی خبر داد.

عمان هم به مازاد بودجه رسید

به گزارش مملکت آنلاین، وزارت دارایی عمان اعلام کرد: مجموع درآمدهای عمومی اولیه برای بودجه سال جدید ۱۱.۶۵ میلیارد ریال عمانی (۳۰.۳ میلیارد دلار) برآورد شده که نسبت به بودجه مصوب ۲۰۲۲ ، ۱۰ درصد افزایش دارد و انتظار می رود میانگین تولید روزانه نفت به یک میلیون و ۱۷۵ هزار بشکه با قیمت متوسط ۵۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

«محمد الوردی» پژوهشگر اقتصادی گفت: میزان هزینه در بودجه حدود ۱۳ میلیارد ریال است که مشابه هزینه های سال ۲۰۲۲ است، در حالی که درآمدها بر اساس قیمت محافظه کارانه نفت (۵۵ دلار) در برابر نوسانات نفتی، ۱۱.۶ میلیارد بوده است و در نتیجه کسری بودجه به ۱.۳ میلیارد خواهد رسید، اما با توجه به افزایش قیمت نفت، بودجه به مازاد خود خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی منابع اصلی بودجه را به شرح زیر اعلام کرد:

درآمدهای نفتی که به ۵.۳ میلیارد ریال می رسد

درآمدهای گازی که ۳ میلیارد ریال است

درآمدهای غیر نفتی (کارمزدها ومالیات ها) حدود ۳.۳ میلیارد ریال

وی گفت در صورت افزایش قیمت نفت این درآمدها بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، «سلطان بن سالم الحبسی» وزیر دارایی عمان، مجموع درآمدهای عمومی اولیه برای سال جدید را بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

در گزارش اولیه بودجه عمومی دولت برای سال مالی ۲۰۲۳ آمده است که عمان همچنان به مدیریت وام دهی و کاهش بدهی عمومی ادامه می دهد که این امر توانایی آن را برای رویارویی با هرگونه مشکل یا چالش مالی افزایش می دهد.

این کشور صعود رتبه اعتباری در سال ۲۰۲۲ را شاهد بود که دلیل آن تداوم اقدامات دولت عمان برای کنترل شرایط مالی و افزایش قیمت نفت بود.

گزارش اولیه بودجه حاکی از آن است که بودجه عمان برای سال ۲۰۲۲ شاهد تحولات مثبت قابل توجهی است، زیرا نتایج اولیه از افزایش ۳۴.۵ درصدی درآمدها نسبت به آنچه در ابتدای سال ۲۰۲۲ بوده خبر می دهد.

انتهای پیام/

منبع: الجزیره

ارسال نظر