پهپادهای کره شمالی در حریم هوایی کره جنوبی پرواز کردند

رسانه‌ها از پهپادهای کره شمالی در حریم هوایی کره جنوبی خبردادند.

پهپادهای کره شمالی در حریم هوایی کره جنوبی پرواز کردند

به گزارش مملکت آنلاین، ارتش کره جنوبی روز گذشته برای نخستین بار در پنج سال گذشته، پهپاد‌های کره شمالی را در حریم هوایی خود شناسایی و رهگیری کرد.

در پی ورود پهپادهای کره شمالی به حریم هوایی کره جنوبی، سئول با شلیک گلوله‌های هشدار و به پرواز درآوردن جت‌های جنگنده و بالگردهای جنگی در طول مرز دو کشور که از نظر نظامی به شدت مستحکم است، به این اقدام همسایه شمالی خود واکنش نشان داد. مجموعه این تحرکات، تشدید تازه تنش‌ها بین طرفین به شمار می‌رود.

به گزارش اسوشیتدپرس، بالگردهای نظامی ۱۰۰ گلوله شلیک کردند، اما بلافاصله معلوم نشد که آیا پهپادهای کره شمالی با گلوله سرنگون شده‌اند، یا نه. به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، گزارشی از آسیب‌ به غیرنظامیان منتشر نشده است.

برخورد اخیر بین دو کشور، چند روز پس از شلیک دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد کره شمالی رخ می‌دهد که جزو آزمایش‌های تسلیحاتی سالانه کره شمالی است. آزمایش‌های روز جمعه، ۲۳ دسامبر (دوم دی)، اعتراض کره شمالی به تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی ارزیابی می‌شود. کره شمالی این رزمایش‌ها را «تهاجمی» ارزیابی می‌کند.

به گفته مقام‌های دفاعی کره جنوبی، روز دوشنبه، ۲۶ دسامبر، یکی از جت‌های جنگنده این کشور از نوع هواپیمای سبک کا-۱ هنگام برخاستن سقوط کرد، اما هر دو خلبان آن سالم ماندند. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی به خبرنگاران گفت: «ارتش ما به این گونه تحریک‌های کره شمالی، پاسخ کامل و سرسختانه‌ای خواهد داد.» مقام‌های ارتش کره جنوبی می‌گویند برای تصویربرداری از تاسیسات نظامی کره شمالی، هواپیماهای شناسایی خود را در نزدیکی و آن‌سوی مرز دو کشور به پرواز درآورده‌اند.

تایید مقام‌های کره جنوبی در مورد فعالیت هوایی در داخل کره شمالی، بسیار نامعمول است و به احتمال زیاد، نشان‌دهنده اراده دولت محافظه‌کار سئول – به رهبری یون سوک یئول، رئیس جمهوری این کشور – برای سخت‌گیری در مورد تحریکات کره شمالی است. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند که کره شمالی حدود ۳۰۰ پهپاد دارد. در سال ۲۰۱۴ چندین پهپاد کره شمالی مجهز به دوربین‌‌های ساخت ژاپن، در جنوب مرز پیدا شدند. کارشناسان گفتند که پهپادها تکنولوژی ساده‌ای دارند، اما می‌توانند تهدید امنیتی بالقوه‌ای محسوب شوند.

در اوایل ماه جاری میلادی، کره شمالی ادعا کرد که آزمایش‌های عمده لازم را برای دستیابی به نخستین ماهواره جاسوسی و یک موشک بالستیک بین‌قاره‌ای متحرک که قادر است به خاک اصلی آمریکا برسد، انجام داده است. این تجهیزات نظامی، بخشی از سیستم‌های تسلیحاتی با تکنولوژی پیشرفته‌ای به شمار می‌روند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، قول داده بود همراه با چند کلاهک، موشک‌های هسته‌ای قابل‌پرتاب از زیر آب، زیردریایی‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت، معرفی کند.

تحلیلگران می‌گویند که کره شمالی از توانایی هسته‌ای افزایش‌یافته خود، در نهایت به منزله یک امتیاز چانه‌زنی برای به رسمیت شناخته شدن در حکم یک دولت هسته‌ای مشروع، کاهش تحریم‌های بین‌المللی، و امتیازات دیگر استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر