وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با بلینکن: آمریکا دست از قلدری و سرکوب توسعه پکن بردارد

وزیر امور خارجه چین در گفتگویی تلفنی به همتای آمریکایی خود تاکید کرد، واشنگتن باید دست از سرکوب توسعه چین و تداوم "رویه قدیمی قلدری یکجانبه" بردارد.

وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با بلینکن: آمریکا دست از قلدری و سرکوب توسعه پکن بردارد

به گزارش مملکت آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود گفت، آمریکا باید به نگرانی‌های مشروع چین توجه کند، دست از سرکوب و محدود کردن توسعه آن بردارد و همچنین به چالش کشیدن دائمی و تدریجی خط قرمز چین را متوقف کند.

این اظهارات وانگ یی در ادامه نشستی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته میلادی با جو بایدن در جریان برگزاری نشست گروه 20 در شهر بالی اندونزی داشت مطرح می شود. این دو رهبر در آن نشست که اولین نشست حضوری آنها از سال 2017 بود در خصوص برخی مسائل مورد اختلاف از جمله تایوان مذاکره کردند.

شی جینپینگ مساله تایوان را "اولین خط قرمز" که در روابط چین-آمریکا نباید از آن عبور شود خواند. بایدن نیز به آنچه که "اقدامات هر چه زورگویانه‌تر و تهاجمی‌تر" چین در قبال تایوان خواند اعتراض کرد واین اقدامات را تضعیف کننده صلح و ثبات در تنگه تایوان و کلیت منطقه خواند.

همچنین بر اساس بیانیه امروز جمعه وزارت امور خارجه چین، وزیر خارجه این کشور در گفتگوی تلفنی خود با بلینکن تاکید کرد، دو طرف باید روی تبدیل کردن اتفاق نظر رهبرانشان در نشست به سیاستهای عملی و اقدامات ملموس تمرکز کنند.

وانگ یی گفت: ضروری است رایزنی ها بر سر اصول راهنمای روابط چین-آمریکا تشدید شود، از گفتگو در تمامی سطوح حمایت شود و یک سری مسائل خاص بین دو کشور از طریق کارگروه‌های مشترک حل و فصل شوند.

همچنین وزیر خارجه چین با تاکید بر این که کشورش همواره از صلح در اوکراین حمایت کرده، اظهار داشت:‌ آمریکا در حالی که درباره همکاری صحبت می کند همزمان نیز خنجر می‌زند.

همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن نیز به همتای چینی خود گفت، مهم است پکن نسبت به شروع رو به رشد ویروس کووید-19 شفاف باشد.

بلینکن همچنین به وانگ یی اطمینان داد، آمریکا از استقلال تایوان حمایت نخواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر