رکورد طولانی‌ترین اقامت یک آمریکایی در فضا شکسته شد

مارک ونده‌هی وقتی ۱۱ ماه قبل به فضا می‌رفت نمی‌دانست که چه مدت از سیاره زمین دور خواهد بود و شاید تصور نمی‌کرد که آن‌قدر در فضا بماند که رکوردشکنی کند.

رکورد طولانی‌ترین اقامت یک آمریکایی در فضا شکسته شد

به گزارش مملکت آنلاین، فضانورد آمریکایی ناسا، روز گذشته رکورد طولانی‌ترین اقامت در فضا را شکست. او با گذر از رکورد ۳۴۰ روزه اسکات کلی، رکورد بیشترین اقامت یک آمریکایی در فضا را به نام خود ثبت کرد. اقامت او تا روز ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود زمانی که به زمین بازگردد ۳۵۵ روز و تنها کمی کمتر از یک سال کامل را در فضا صرف کرده باشد.

او در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی گفته است: من دقیق نمی‌دانستم که اقامتم اینقدر طولانی خواهد شد اما می‌دانستم این احتمال وجود دارد.

ونده هی در ۹ آوریل ۲۰۲۱ با یک فضاپیمای روسی سایوز وارد ایستگاه فضایی شد. در آن زمان می‌دانست که دستکم برای پنج تا شش ماه که امروزه برای اعضای خدمه اکسپدیشن معمول است، در آنجا خواهد ماند. ماموریت او توسط ناسا در ماه سپتامبر تمدید شد تا به یک گروه فیلمبرداری روسی در بازدید از این ایستگاه کمک کند.

ونده هی به ای‌بی‌سی گفت: من در فضا هستم تا مطمئن شوم که ایالات متحده حضور مستمر در ایستگاه فضایی دارد.

ماندن ونده‌هی در فضا همچنین به ناسا این فرصت را داد تا درباره نحوه سازگاری فضانوردان با زندگی در ریزگرانش برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر اطلاعات کسب کند.

ونده‌هی تنها عضو خدمه اکسپدیشن ۶۶ در این ایستگاه نیست که روز سه‌شنبه به سیصد و چهلمین روز اقامت خود در فضا رسید.

پیوتر دوبروف، فضانورد روسکاسموس نیز برای مدتی مشابه در فضا بوده است. با این حال، برخلاف آمریکایی‌ها، روس‌ها مأموریت‌های فضایی طولانی‌تری را ثبت کرده‌اند. سه فضانورد موسی ماناروف، ولادیمیر تیتوف و والری پولیاکوف رکورد بالاتری دارند.

پولیاکوف تقریبا ۳۰ سال پیش طولانی‌ترین ماموریت فضایی تاریخ را رقم زد. او اولین فردی بود که یک سال کامل را در فضا گذراند.

ونده‌هی در فضا مدیتیشن نیز انجام می‌دهد. او می‌گوید: من تصمیم گرفتم این کار را جلوی بزرگ‌ترین پنجره انجام دهم. بنابراین هر روز صبح پیش از بیدار شدن سایر خدمه و روشن شدن چراغ‌ها برای ۲۰ دقیقه به تماشای ستاره‌ها می‌نشینم.  

ونده‌هی می‌گوید سخت‌ترین بخش ماندن در فضا، محصور شدن در ایستگاه فضایی و دور ماندن از خانواده است. ونده‌هی که سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده است می‌گوید من از این منظر به آن نگاه می‌کنم که بسیاری از افراد نظامی مجبورند به طور معمول از خانواده دور باشند بنابراین زیاد برای خودم احساس ناراحتی نمی‌کنم. او همچنین با اشاره به اینکه می‌تواند بیشتر از این هم در فضا بماند اما در صورتی که نیاز باشد گفت: اگر می‌گفتند باید بیشتر بمانم با خوشحالی این کار را انجام می‌دادم اما داوطلب بیشتر ماندن در فضا نیستم.

انتهای پیام/

ارسال نظر