واردات ۲۷ مدل ‎گوشی هوشمند به ایران ممنوع شد / دلیل: مشکل عدم برقراری با سرشماره‌های اضطراری کشور

به گزارش مملکت آنلین، ماهنامه پیوست نوشت: مدیرکل استاندارد و تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در نامه‌ای خطاب به وزارت صمت، ممنوعیت ثبت سفارش واردات ۳ مدل گوشی هوشمند « شیائومی 11T و 11T Pro و وان‌پلاس ۹» را خواستار شده است.

در همین حال او در نامه‌ای دیگر به انجمن ورادکنندگان موبایل نام ۲۴ مدل گوشی را برای رفع مشکل برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور ذکر کرده؛ اما واردکنندگان می‌گویند با توجه به تحریم‌ها امکان رفع این مشکل از سوی شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه وجود ندارد و بدین ترتیب واردات آن ۲۴ مدل دیگر نیز ممنوع خواهد شد.

در میان نام‌های اعلام شده از سوی رگولاتوری، برند‌های مطرحی نظیر شیائومی، وان پلاس، ریلمی، اوپو، نوکیا، کترپیلار و آلکاتل دیده می‌شوند که برخی از مدل‌های پرفروش این برندها مانند Poco X۳, Redmi Note ۱۰, Mi ۱۱ Lite, Mi ۱۱T, Mi ۱۱T Pro در این فهرست قرار دارند. فروشندگان گوشی در بازار به پیوست می‌گویند با توجه به نزدیکی پایان سال و افزایش تقاضا برای خرید گوشی موبایل، این ممنوعیت جدید، می‌تواند باعث کمبود گوشی در بازار و افزایش قیمت‌ها شود.

photo_2022-01-27_11-38-42

در تیر ماه امسال نیز واردات ۱۸ مدل از گوشی‌های شیائومی، ریلمی و نوکیا ممنوع شد و هنوز بعد از گذشت حدود ۷ ماه از این اتفاق، ممنوعیت واردات این گوشی‌ها به‌طور کامل برداشته نشده است.

هرچند با رایزنی‌هایی که توسط فعالان بازار و ورادکنندگان با مدیران شیائومی صورت گرفت، مشکل برقراری تماس با شماره‌های اضطراری در برخی از مدل‌های گوشی‌های شیائومی برطرف و واردات آنها از سر گرفته شد؛ اما موضوعی که توسط فعالان بازار و واردکننده‌ها مطرح شده این است که این مشکل، مربوط به گوشی‌های شیائومی نیست و باید از داخل کشور و توسط اپراتور‌ها برطرف شود. موضوعی که هنوز هیچ یک از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی به آن واکنش نشان نداده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر