رد پای هوش مصنوعی در شناسایی اولیه ویروس کرونا

الگوریتم تحلیل داده سلامت به‌ کمک هوش مصنوعی، اولین‌بار و پیش از تمامی سازمان‌های بزرگ جهانی، شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود.

رد پای هوش مصنوعی در شناسایی اولیه ویروس کرونا

به گزارش مملکت‌آنلاین، شیوع ویروس در سرتاسر جهان خطر سلامتی را در سطوح گسترده و برخی اوقات مهارنشدنی توزیع می‌کند. در چنین وضعیتی که نمونه‌ی آن را اکنون و با شیوع ویروس کرونا از چین شاهد هستیم، زمان تشخیص برای پیاده‌سازی راهکارهای درمان و قرنطینه و پیشگیری اهمیت زیادی دارد.

برخی اوقات، دولت‌ها اطلاعات شفافی از آمار آلوده‌شدن افراد به ویروس‌ها منتشر نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، چین در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ عملکرد شفافی درباره‌ی ویروس SARS نداشت که درنهایت، به مرگ ۷۴۰ نفر در سرتاسر جهان انجامید. در وضعیت اخیر که ویروس کرونا از شهر ووهان به مناطق دیگر کشور چین و جهان گسترش یافت و تاکنون جان بیش از ۴۰ نفر را گرفته است، دولت این کشور عملکرد شفاف‌تری دارد.

حتی اگر دولت پکن تصمیم نمی‌گرفت اطلاعاتی درباره‌ی ویروس کرونا شفاف‌سازی کند، امروزه درمقایسه‌با ۱۷ سال پیش، ابزارهای اطلاعاتی و تشخیصی قوی‌تری در جهان وجود دارد. یکی از این ابزارها را استارتاپ کانادایی بلودات (Bluedot) توسعه داده که پلتفرم ‌تجزیه‌وتحلیل و نظارت سلامت مبتنی‌بر هوش مصنوعی است. پلتفرم مذکور برای تحلیل‌های خود از میلیاردهای نقطه‌ی داده‌ای استفاده می‌کند.

استارتاپ Bluedot در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و امروزه با حدود ۶ سال تجربه، عملکردی پیش‌گام در تشخیص ویروس کرونا از خود نشان داد. این شرکت ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) شیوع ویروس را به مشتریان خود هشدار داد. سازمان‌ سلامت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده کمی بعد متوجه شیوع و خطر ویروس کرونا شدند.

بلودات می‌گوید با استفاده از تحلیل‌های کلان‌داده، شیوع و گسترش بیماری‌های واگیردار خطرناک را در سطح جهانی ردگیری می‌کند. این شرکت در اوت گذشته، سرمایه‌ی جدیدی جذب کرد که مجموع سرمایه‌‌اش را به ۱۰ میلیون دلار رساند.

الگوریتم بلودات از پردازش زبان طبیعی و روش‌های یادگیری ماشین برای غربال‌کردن گزارش‌های خبری سرتاسر جهان و داده‌های خطوط هوایی و حتی گزارش شیوع بیماری در میان حیوانات استفاده می‌کند. متخصصان اپیدمی (Epidemiologist) نتایج خودکار تولیدشده از الگوریتم را مطالعه می‌کنند و درصورت مشاهده‌ی هرگونه علائم خطرناک، هشدارهای مرتبط را به مشتریان خصوصی و عمومی شرکت می‌دهد.

بلودات تلاش می‌کند اطلاعات ویروس‌ها و بیماری‌ها را سریع‌تر از شیوع آن‌ها منتشر کند. آن‌ها قبلا مکان احتمالی شیوع و گسترش کرونا را در خارج از چین به‌درستی پیش‌بینی کرده بودند. شهرهای بانکوک، سئول، تایپه و توکیو، پس از مشاهده‌ی اولین نمونه‌ها در ووهان، به‌عنوان مقاصد بعدی پیش‌بینی شدند.

بنیان‌گذار بلودات، کامران‌خان، درباره‌ی عملکرد شرکتش به رسانه‌های کانادایی گفت:

از یک سو، جهان با سرعت زیادی در حال تغییر است و بیماری‌ها با سرعت بیشتری متولد و توزیع می‌شوند و از سوی دیگر، ما دسترسی مناسبی به داده داریم و می‌توانیم با استفاده از آن‌ها، نتایج مناسبی به‌دست بیاوریم و با سرعتی بیشتر از شیوع بیماری، اطلاعات را در سرتاسر جهان توزیع کنیم.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر