اینتل با عبور از سامسونگ، بزرگترین تراشه‌ساز جهان شد

اینتل با عبور از سامسونگ، بزرگترین تراشه‌ساز جهان شد.

اینتل با عبور از سامسونگ، بزرگترین تراشه‌ساز جهان شد

به گزارش مملکت آنلاین،  اینتل در سال ۲۰۲۳ در بخش نیمه‌رساناها در جایگاه اول و سامسونگ در جایگاه دوم قرار گرفت.

براساس آخرین آمارها، درآمد سامسونگ الکترونیکس از بخش تراشه‌های خود از ۷۰.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این کاهش چشمگیر ۳۸ درصدی احتمال دارد به دلیل رکود بازار تراشه‌های حافظه‌ و ناتوانی سامسونگ در جذب مشتریان برای ساخت تراشه‌های پیشرفته باشد. به‌طور کلی در سال ۲۰۲۳ درآمد جهانی نیمه‌رساناها ۸.۸ درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش Counterpoint Research، اینتل در سال ۲۰۲۳ در بخش نیمه‌رساناها در جایگاه اول و سامسونگ در جایگاه دوم قرار گرفت. ممکن است سامسونگ در سال ۲۰۲۴ بتواند جایگاه قبلی خود را پس بگیرد. درآمد اینتل نیز کاهش یافته، اما آن‌چنان افت نداشته است و توانسته از نظر درآمد جلوتر از سامسونگ قرار بگیرد. درآمد اینتل با کاهش ۱۵ درصدی از ۵۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید. انویدیا در این میان، تنها شرکت تولیدکننده تراشه در جهان بوده که به لطف رونق هوش مصنوعی و افزایش تقاضای پردازشگرهای گرافیکی قدرتمند، افزایش درآمد را تجربه کرد.

 درآمد اینتل با کاهش ۱۵ درصدی از ۵۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید. انویدیا در این میان، تنها شرکت تولیدکننده تراشه در جهان بوده که به لطف رونق هوش مصنوعی و افزایش تقاضای پردازشگرهای گرافیکی قدرتمند، افزایش درآمد را تجربه کرد.

photo_2024-01-30_10-12-58

انویدیا شاهد رشد عظیم ۸۶ درصدی درآمد در سال ۲۰۲۳ بوده است. درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی به ۳۰.۳ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. به دلیل چنین افزایش چشمگیری، رتبه این شرکت از دهم در سال ۲۰۲۲ به سوم در سال ۲۰۲۳ ارتقا یافت. کوالکام در سال ۲۰۲۳ با درآمد ۳۰.۲ میلیارد دلاری در رتبه چهارم قرار گرفت که ۱۷ درصد کاهش نسبت به ۳۶.۳ میلیارد دلار سال قبل را نشان می‌دهد. شرکت برادکام به لطف درآمد ۳۰ میلیارد دلاری خود (۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲) رتبه پنجم را حفظ کرد.

شرکت SK Hynix، بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ در بازار تراشه‌های حافظه، ۲۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ درآمد داشت. درآمد این شرکت از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ شاهد ۳۳ درصد کاهش بوده است. AMD نیز کاهش جزئی ۴ درصدی درآمد را از ۲۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد. پیش‌تر شرکت گارتنر نیز در گزارشی جداگانه تصاحب جایگاه سامسونگ در بازار تراشه‌ها توسط اینتل را اعلام کرده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر