برای اولین بار، دانشمندان، نور را عقب و جلو کردند

دانشمندان برای اولین بار نور را به‌طور همزمان در زمان به جلو و عقب بردند.

برای اولین بار، دانشمندان، نور را عقب و جلو کردند

به گزارش مملکت آنلاین، دانشمندان برای اولین بار نور را به‌طور همزمان در زمان به جلو و عقب بردند

دانشمندان برای اولین‌بار در تاریخ توانسته‌اند با کمک قواعد مکانیک کوانتوم کاری کنند که نور به‌صورت هم‌زمان به جلو و عقب در زمان حرکت کند. این دستاورد می‌تواند در تقویت کامپیوترهای کوانتومی و افزایش سرعت محاسبات مؤثر باشد.

روش جدید دانشمندان از ترکیب دو قاعده‌ای ساخته شده که بخشی از دنیای مکانیک کوانتوم را شکل می‌دهند. پژوهشگران از طریق تلاقی برهم‌نهی یا سوپرپوزیشن کوانتومی و تقارن سی‌پی‌تی (CPT)، به پدیده‌ای به نام «چرخش زمانی کوانتومی» دست پیدا کرده‌اند.

سوپرپوزیشن کوانتومی پدیده‌ای است که می‌گوید ذرات ریز تا قبل از مشاهده‌شدن، در حالت‌های مختلف وجود دارند. از آن طرف، تقارن CPT می‌گوید تمام سیستم‌هایی که ذره دارند، از قوانین مشترک فیزیک تبعیت می‌کنند و این قوانین صرف‌نظر از جهت شارژ، توازن و معکوس‌پذیری زمانی آنها صدق می‌کند.

محققان در آزمایش‌های خود یک ذره نور، یعنی یک فوتون را به حالت سوپرپوزیشن بردند تا به آن اجازه دهند در زمان به جلو و عقب حرکت کند. آن‌ها برای انجام این کار فوتون خود را از طریق یک کریستال در حالت سوپرپوزیشنی با دو مسیر جداگانه قرار دادند.

به عبارت دیگر، در شرایطی که فوتون در حالت برهم‌نهی با شرایطی مشخص از درون کریستال عبور می‌کرد، یک مسیر دیگر هم در نظر گرفته شده بود تا قطبش فوتون در فضا را تغییر دهد و آن را به شکلی درآورد که انگار در زمان به سمت عقب حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر