احتمال گرفته شدن میزبانی همدان از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

دبیر بیست و هفتمین و بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با تشریح بخشی از مشکلات دوره پیشین این جشنواره در همدان، از احتمال تغییر مکان برگزاری این رویداد هنری خبر داد.

احتمال گرفته شدن میزبانی همدان از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش مملکت آنلاین، امیر مشهدی عباس با اشاره به حساسیت‌های ویژه برگزاری این جشنواره از لزوم فراهم شدن بستر مناسب سخت‌افزاری و فنی برای برگزاری دوره جدید این رویداد هنری گفت و تغییر و تحولات مدیریتی در همدان را لطمه بزرگی در روند برگزاری جشنواره بیست و هفتم دانست.

این کارگردان در ارزیابی نقاط قوت و ضعف بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان که از ۳۱ خرداد تا ۶ تیر امسال در همدان برگزار شد، توضیح داد: «بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره سختی بود چراکه زمان برگزاری آن دو بار به دلیل کرونا تغییر کرد و آثار بی‌نظیری را در بخش بین‌الملل از دست دادیم. درحالی‌که امسال در بخش بین‌الملل می‌توانست خیلی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد.»
او ادامه داد: «از دیگر سختی‌های برگزاری جشنواره، حجم بالای آثار متقاضی برای شرکت در این دوره بود. گروه‌های زیادی پس از دو سال وقفه ایجادشده بر اثر کرونا با اعلام تاریخ برگزاری این رویداد از سوی دبیرخانه، آثارشان را آماده کرده بودند و کارگردان‌ها با تغییر زمان برگزاری، مجبور بودند گروه را چند ماه برای حضور در جشنواره سرپا نگه‌دارند که این موضوع کار را برای دبیرخانه و گروه‌های اجرایی سخت‌تر کرده بود.»
مشهدی عباس، خود را فرزند جشنواره کودک و نوجوان دانست و افزود: «جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خانه ماست. من از سال ۱۳۷۷ به‌صورت پیوسته در این رویداد حضور داشته‌ام و همیشه دوست داشتم برای برگزاری آن استانداردسازی‌ انجام شود که به‌دور از اعمال‌نظر سلیقه‌ای باشد.»

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: «تصمیماتی درباره جشنواره کودک و نوجوان گرفته شده است که به نظر من برخی از آن‌ها تصمیمات درستی نیست. شاید در گذشته تصمیمات درست و معقولی بوده اما در حال حاضر این‌طور نیست. توافق‌نامه‌های قبل نیاز به تجدیدنظر و اصلاح دارد چراکه کارهایی انجام شده است که شاید برای سال بعد نباید انجام شود.»
او ادامه داد: «بهترین تماشاگران ما در طول سال‌های جشنواره، مردم پرشور و علاقه‌مند شهر همدان بوده و هستند اما وقتی شهری به هر علتی از جمله مدیریت، بودجه و امکانات نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند، نباید برگزاری یک جشنواره بین‌المللی را بر عهده بگیرد.»
این هنرمند افزود: «ستاد جشنواره در همدان شبانه‌روز کار کردند و به‌عنوان دبیر این رویداد از تک‌تک آن‌ها سپاسگزارم ولی یک جشنواره بین‌المللی استانداردهای خودش را لازم دارد و به نظر من این اشتباه است که ما جشنواره‌ای را برای چندین سال به استانی واگذار کنیم که ممکن است اکنون، شرایط برگزاری آن را داشته باشد و در سال‌های بعد از امکانات لازم برخوردار نباشد. درحالی‌که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره‌ای بین‌المللی با رنکینگ بسیار بالاست و حساسیت‌های ویژه خودش را دارد.»

مشهدی عباس، تلاش برای برگزاری ساده و فنی جشنواره را از اتفاقات خوب این دوره دانست و گفت: «در ستاد اجرایی تلاش کردیم تا جشنواره به شکل ساده، فنی و پرمحتوا برگزار شود. از ریخت‌وپاش‌های اضافی در جشنواره‌های مشابه پرهیز کردیم و در بخش بین‌الملل سختی زیادی کشیدیم. البته که برای برگزاری بیست و هفتمین دوره جشنواره کارهای زیادی مدنظر داشتیم که به دلیل سختی‌های پیش‌آمده نتوانستیم آن‌ها را به اجرا برسانیم اما خیلی از کارهایی که مدنظرمان بود، نیز انجام شد.»

تغییر و تحولات مدیریتی در همدان لطمه بزرگی به جشنواره زد
دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره تغییر چندباره زمان برگزاری این رویداد توضیح داد: «اعلام اولیه زمان برگزاری رویداد از طرف دبیرخانه، اسفندماه ۱۴۰۰ بود که به دلیل شرایط کرونا قرار شد تا اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود اما همدان به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی و برگزاری جشنواره‌های دیگر آمادگی برگزاری را در اردیبهشت‌ماه نداشت. تغییر و تحولات مدیریتی لطمه بزرگی به جشنواره زد. استانداری همدان امسال همکاری چندانی نداشت.»

او افزود: «ما باید جشنواره‌های بین‌المللی را به فضای مناسب و مطلوب بسپاریم. در حالی که طبق توافق پیش رفتیم اما در همدان از نظر سخت‌افزاری و فنی بستر مناسبی مهیا نشد همواره تلاش بر این بوده ‌که کیفیت در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، حرف اول را بزند و این جشنواره مسئولیت انتقال فرهنگ‌ها را بر عهده دارد.»

مشهدی عباس ادامه داد: «ناهماهنگی در اجرای برنامه و زمان برگزاری، زیرساخت و تجهیزات نامناسب، عدم هماهنگی‌های غیرعمدی و مدیریت و اجرای دوپاره در برگزاری جشنواره از مشکلاتی بود که در این دوره وجود داشت.»

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه استان همدان به بسیاری از تعهدات خود در زمینه برگزاری این دوره از جشنواره عمل نکرده است، گفت: «متأسفانه استان همدان خیلی از تعهداتش را انجام نداد. حتی گروه‌های نمایش کودک و نوجوان همدان نیز شاکی بودند که به علت برگزاری جشنواره در شهر همدان در طول یک سال هیچ حمایتی از سوی ارشاد برای گروه‌های کودک و نوجوان انجام نمی‌شود و همیشه مسئولان استان عنوان می‌کنند که ما جشنواره را برگزار می‌کنیم .»

او ادامه داد: «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، یک رویداد بین‌المللی و جزو بیست جشنواره برتر جهان است. قطعاً برای برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هر شهر یا استانی از نظر اجرایی، بودجه، زیرساخت و عمل به توافقاتش توانایی بیشتری داشته باشد، در اولویت قرار خواهد گرفت. ما الان استان‌هایی داریم که آماده برگزاری جشنواره هستند.»
مشهدی عباس افزود: «زمانی یک استان قابلیت برگزاری جشنواره را دارد که مشکلاتش در سال بعد تکرار نشود. در دنیا هر جشنواره‌ای به نام یک شهر برگزار می‌شود و این در حالی است که آن شهر قدر جشنواره را بداند، برایش اهمیت قائل باشد و هرسال خودش را تکمیل کند و تمام سیستم شهر در خدمت جشنواره باشد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر