رکوردشکنی پی در پی صنعت پتروشیمی در صادرات

آمار هفت ماه نخست صادرات محصولات پتروشیمی امسال در قیاس با سال گذشته حکایت از رشد ۱۳ درصدی دارد، رشدی که تا ماه هشتم نیز ادامه داشته و وزیر نفت از آن به عنوان ثبت رکورد یاد می کند.

رکوردشکنی پی در پی صنعت پتروشیمی در صادرات

به گزارش مملکت آنلاین، در هفت ماه نخست سال گذشته ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن صادرات در حوزه محصولات پتروشیمی صورت گرفت که امسال این عدد به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید، همچنین ارزآوری صنعت پتروشیمی نیز از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسیده و ۳۰ درصد رشد داشته است.

سهم پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست امسال ۳۹.۶ درصد بوده و این درحالی است که تنها۶.۹۵۰ میلیارد دلار از ۲۱.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست پارسال متعلق به پتروشیمی‌ها بوده است و امسال ۹.۶۰۵ میلیارد دلار از ۲۴.۲۵۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به این صنعت تعلق دارد.

همچنین تولید صنعت پتروشیمی در ۷ ماه نخست پارسال ۳۸ میلیون و ۶۶۰ میلیون تن بوده که امسال در همین بازه به ۴۱ میلیون تن و ۵۵۰ هزار تن با ۷ درصد افزایش رسیده است و پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی‌ها امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما عرضه کنند و حدود ۱۷ تا ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند.

علاوه بر این در هفت ماه نخست امسال ۷.۹۱ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما تزریق شد امسال در این بازه زمانی بیش از ۸.۷۳ میلیارد دلار، ۲۳ درصد بیشتر از پارسال به سامانه نیما ارز عرضه شده است. که این رقم تا ۲۲ آبان‌ماه امسال به ۹.۶۰۴ میلیارد دلار رسیده است.

ثبت بالاترین رکورد صادرات محصولات پتروشیمی در آبان‌

جواد اوجی وزیر نفت  نیز به تازگی از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت‌ خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.

مرتضی شاهمیرزایی - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی - نیز در همین رابطه اخیرا ارزش محصولات پتروشیمی را ۲۳ میلیارد دلار در سال گذشته اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۱۵ میلیارد دلار صادر شد که ۲.۵میلیارد آن صرف خرید بخشی از کالا و تجهیزات و محصولاتی شد که هنوز در داخل تولید نمی‌شوند و ۱۲.۷ میلیارد دلار آن به سامانه نیما عرضه شد.

وی به تأمین ۷۰ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی از داخل اشاره کرد و افزود: سیاست ما تکمیل زنجیره ارزش و تأمین همه کالاهای مورد نیاز در داخل کشور بوده که در این مسیر نیاز به حمایت است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی در ابتدای انقلاب اسلامی ۳ میلیون تن بود که هم‌اکنون این مقدار به سالانه ۹۰ میلیون تن رسیده است، اظهار کرد: در دنیا به طور تقریبی هر ۲۰ سال صنعت پتروشیمی ۲ برابر می‌شود در حالی که براساس برنامه‌ریزی انجام شده صنعت پتروشیمی ایران تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به همت متخصصان کشور به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد یعنی هر ۱۰سال در ایران این صنعت ۲ برابر می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۵۴۰ گرید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی در کشور تولید می‌شود  و ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در حال فعالیت است که برنامه‌ریزی انجام شده برای تکمیل زنجیره ارزش ۲۱ تا ۲۲ محصول راهبردی پتروشیمی در کشور تولید خواهد شد.

صنعت پتروشیمی ایران در اوج تحریم‌ها بیش از ۵۴ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته‌ و به‌طور میانگین سالانه ۸۰ درصد درآمد صادراتی این صنعت از طریق سامانه نیما به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر