معاون وزیر علوم: خط اعتراض از خرابکاری و ناهنجاری‌های نامتناسب با دانشگاه را جدا کردیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تمام تلاشمان براین بوده که خط اعتراض را از خط خرابکاری و حرکات ناهنجار و نامتناسب با دانشگاه جدا کنیم و به نظر می‌رسد این اتفاق افتاد و مجموعه دانشگاهی نیز کمک کرد.

معاون وزیر علوم: خط اعتراض از خرابکاری و ناهنجاری‌های نامتناسب با دانشگاه را جدا کردیم

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر عبدالحسین کلانتری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره قرآنی یکی از پرمخاطب‌ترین رویداد در کشور است و که هر سال برگزار می‌شود و مجموعه دانشگاهیان(دانشجو و استاد) را درگیر خود می‌کند.

وی اضافه کرد: در جشنواره قبلی ۲۰۰ هزار نفر در این جشنواره و در بخش‌های مختلف شرکت کردند و امید می‌رود با همکاری دانشگاه لرستان و حمایت‌های وزارت علوم شاهد تراز جدیدی از جشنواره قرآن و عترت در سراسر کشور باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: بنا بر این است که قالب‌های جدید را جشنواره اضافه کنیم تا ضریب نفوذ جشنواره را در میان دانشجویان افزایش دهیم و آنان با سلایق، علایق، انگیزه‌ و نگاه‌های متفاوت بتوانند در این رویداد شرکت کنند.

وی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر در کشور عنوان کرد: تمام تلاشمان براین بوده که خط اعتراض از خط خرابکاری و حرکات ناهنجار و نامتناسب با دانشگاه را جدا کنیم و به نظر می‌رسد این اتفاق افتاد و مجموعه دانشگاهی نیز کمک کرد هرچند مقداری هزینه کرد و تلخی‌هایی به جا گذاشت اما به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده و اتفاق مبارکی است.

پیش‌نویس آیین‌نامه اعتراض تهیه شده است

کلانتری افزود: در این زمینه آیین‌نامه اعتراض نداشتیم اما پیش‌نویس آن تهیه شده و در جلسات آینده شورای اسلامی شدن دانشگاه (کارگروه شورای عالی انقلاب فرهنگی) مصوب شود آن موقع می‌توان رسمیت بیشتری به این اعتراضات داد و خط آن را از حرکات ناهنجار و خلاف رویه‌های مرسوم دانشگاه جدا کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها با بیان اینکه اسفندماه گذشته رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس معیارهای جدید صورت گرفت که پیش‌نویس آن در اختیار ما قرار گرفته و شاخص‌های فرهنگی را اضافه کردیم اما هنوز از سوی وازتخانه ابلاغ نهایی نشده است، اظهار کرد: البته شاخص‌هایی را خودمان فارغ از رتبه‌بندی کلان دانشگاه‌ها لحاظ کردیم که براساس میزان فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و جهادی دانشگاه‌ها و دانشجویان رتبه‌بندی برای دانشگاه انجام دهیم.

مهمترین چالش جامعه "امید" است

وی در ادامه مهمترین چالش جامعه را "امید" برشمرد و با بیان رسانه، نخبگان و فرهیختگان نقش جدی برای برگرداندن امید به جامعه دارند، تصریح کرد: البته مسئولین باید بیشتر با مردم صحبت کنند هم مشکلات را بگویند و هم افق‌های واقعی و هم واقعیتی را که در آن قرار داریم بازگو کنند که متاسفانه ما به عنوان مسئولین کم حرف زدیم، رسانه‌ها نیز ضعیف عمل کردند و  تبع آن رسانه‌های خارجی از فرصت استفاده و سوار شدند و کار خود را انجام می‌دهند.

کلانتری در خصوص شاخص‌های فرهنگی در شرایط کنونی بیان کرد: باید اولویت اول را در فضای بازی در دانشگاه شکل گیرد و کرسی‌های نقد و مناظره، تریبون‌های آزاد، فعال کردن کانون‌های فرهنگی، هنری، انجمن‌های علمی، تقویت تشکل‌های رسمی و بطور کلی به میزانی که بتوانیم مجموعه‌ها و تشکل‌های شناسنامه‌دار را در داخل دانشگاه تقویت و فعالیت‌های فرهنگی را رونق ببخشیم و امکان گفت‌وگوی آزاد، نقد و مناظره را فراهم کنیم و ظرفیت پذیرش نقدها را بالا ببریم به همین میزان تنش‌های کف دانشگاه به حداقل می‌رسد و رفتارهای ضد هنجار و خلاف آداب و اصول و چارچوب دانشگاه کمتر خواهیم داشت.

بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص بودجه فرهنگی گفت: وزیر علوم چندین بار بودجه سه درصد را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردند و چندین بار هم در جلسات مختلف روسای دانشگاه‌ها ینز به این نکته تاکید کردند و در هیات امنای غالب دانشگاه‌ها مصوب شده که باید سه درصد تحقق پیدا کند اما واقعیت این بوده که دانشگاه‌ها آنچنان با مشکلات زیرساختی مواجه هستند که بازهم بحث‌های فرهنگی اولویت آنها نیست و این هم قابل درک است.

وی افزود: اما در این راستا یک حرکت روبه رشدی داشتیم و بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته اما هنوز با مطلوب فاصله داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر