دوران راه‌اندازی سامانه‌ها گذشته است/به پلتفرم حرفه‌ای تامین اقلام فناورانه نیاز داریم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این که دیگر دوران راه‌اندازی سامانه‌ها، تمام شده و دوران ایجاد پلتفرم‌ها است، گفت: ما یک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داریم، ولی از سوی دیگر در کشور ده‌ها تجهیزات کارگاهی و ساخت وجود دارد و از آنجایی که مساله ساخت یک کلان‌مساله است، می‌توانیم "شبکه ملی ساخت" را راه‌اندازی کنیم و این امر در حیطه وظایف این معاونت است.

دوران راه‌اندازی سامانه‌ها گذشته است/به پلتفرم حرفه‌ای تامین اقلام فناورانه نیاز داریم

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نهمین نشست سراسری مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، علم و فناوری را گفتمان اصلی کشور برای پیشرفت دانست و افزود: در گذشته کمتر کسی به این موضوع باور داشت، ولی مقام معظم رهبری بر این گفتمان تاکید دارند و اکثر مسؤولان و مدیران به این امر رسیده‌اند که تنها نقطه‌ قابل اتکا برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان، حوزه فناوری و دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به ثروت‌های موجود در کشور ما و همه کشورها، اظهار کرد: آن چیزی که تعیین‌کننده برای برتری کشورها است، تسلط بر علم و فناوری است؛ چرا که علم، ابزار تسلط است و اگر بخواهیم به نقطه ویژه در ایجاد ارزش افزوده برسیم، حتما این نقطه حوزه علم و فناوری است.

دهقانی، مغز و اندیشه را تنها مسیر رسیدن به سودهای هزار درصدی عنوان کرد و یادآور شد: کشور از نظر استعدادهای برتر و اندیشمند با هزینه کم، محدودیت ندارد و این نیروهای با استعداد نسبت به سایر کشورها ارزان است و اگر بتوانیم این نیروی انسانی را مدیریت کنیم، قادر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خواهیم بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه بدون برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی، تحولی رخ نخواهد داد، یادآور شد: از تصویب قانون دانش‌بنیان ۱۳ سال می‌گذرد و اکنون اجرای قانون مترقی جهش دانش‌بنیان را در دستور کار داریم و نیاز است که حداقل ۱۰ سال در این زمینه گام برداریم تا از گفتمان دانش‌بنیان به واقعیت‌های این حوزه برویم.

دهقانی با طرح این سوال که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی چگونه می‌توانند در توسعه اقتصادی دانش‌بنیان مؤثر باشند، خاطر نشان کرد: در این شبکه ۱۴۰۰ آزمایشگاه عضو هستند و ۳۰ هزار تجهیزات آزمایشگاهی خدماتی را به متقاضیان ارائه می‌دهند و تاکنون این شبکه ۱۲۵ هزار خدمت و یک میلیون و ۷۲۵ هزار سرویس را ارائه کرده است.

وی اضافه کرد:  کشور در منطق شبکه‌سازی مشکل فرهنگی دارد و این در حالی است که ایران یکی از کشورهای غنی به لحاظ دارا بودن تجهیزات است.

دهقانی تاکید کرد: دیگر دوران راه‌اندازی سامانه‌ها، تمام شده و دوران ایجاد پلتفرم‌ها است.

وی در این باره توضیح داد: در این پلتفرم‌ها امکان ارائه خدمات آزمایشگاهی، تربیت نیروی انسانی و سایر خدمات میسر است. این پلتفرم‌ها می‌توانند تحت یک مدیریت، سرویس‌ها و خدمات متنوعی را برای مشتریان ارائه دهند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، شبکه آزمایشگاهی را بخشی از زنجیره ارزش تولید محصولات فناورانه دانست و گفت: ما اعلام می‌کنیم که هر مجموعه‌ای که می‌تواند به ارتقای این شبکه کمک کند، ما آمادگی همکاری داریم.

وی بر ایجاد "شبکه ملی ساخت" تاکید کرد و یادآور شد: ما یک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داریم، ولی از سوی دیگر در کشور ده‌ها تجهیزات کارگاهی و ساخت وجود دارد و از آنجایی که مساله ساخت یک کلان مساله است، می‌توانیم شبکه ملی ساخت را راه‌اندازی کنیم و این امر در حیطه وظایف این معاونت است.

دهقانی، تامین اقلام را از دیگر نیازهای دانش‌بنیان‌ها عنوان کرد و افزود: در این زمینه ما نیازمند ایجاد پلتفرم حرفه‌ای هستیم که بتواند اقلام مورد نیاز فناورانه را ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر