رئیس جمهور در همایش ملی نخبگان؛

در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم / دولت با تمام توان در خدمت نخبگان و دانشگاه است

رئیس جمهور با تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان و اینکه دولت باید با همه امکانات در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد گفت: در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم.

در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم / دولت با تمام توان در خدمت نخبگان و دانشگاه است

به گزارش مملکت آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: بنیاد ملی نخبگان باید به طور مستقیم زیر نظر دولت باشد تا به همه دستگاه ها خدمات ارایه دهد. 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دولت با همه امکانات باید در خدمت نخبگان و دانشگاه باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و همه مراکز علمی عالم آمادگی دارد، خاطر نشان کرد:  ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم.

رئیس جمهور توجه به بخش فناوری ها در حوزه فعالیت های علمی را ضروری دانست و ادامه داد: در حوزه علمی یا فن‌آوری باید اقدامی شود تا بتوان با همه دستگاه‌ها کار کنند ضمن احترام به همه دستگاه‌ها و جایگاهشان، معتقد هستیم که این کار باید ویژه دنبال شود تا اثر بخش باشد.

رئیس جمهور گفت: نخبه می خواهد مستقل بیاندیشد وخلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را رفع کند و وابسته به ثروت و قدرت نیست. نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه مسئولان است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هیچ مسئول و دستگاهی حق ندارد محصول و کالاهای تولید شده داخل را که با استاندارهای داخلی قابل قبول است، از خارج وارد کشور کند، گفت: این کار جفا به تولید کشور است که کالایی از استاندارد داخلی برخوردار باشد اما از بیرون وارد شود. این جفا به تولید، اشتغال و صنعت کشور است و اگر دستگاهی چنین کند، تخلف محسوب می شود.

رئیس جمهور گفت: ما نمی‌خواهیم کشور با توصیه اداره شود ما بخش اجرایی هستیم و دیگر دستگاه‌ها توصیه، سیاستگذاری و رهنمود می‌دهند و ما باید هم در عرصه اجرا کنیم.

رئیسی ادامه داد: از یک طرف کالایی با استاندارد تولید و از سوی دیگر کالای خارجی وارد می‌شود؛ امکان ندارد این کار ادامه یابد و دستگاه اجرایی باید جلوی این واردات را بگیرد و از تولید داخل حمایت کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه پیشرو باید نماد خلاقیت، نوآوری و علم افزایی باشد، اظهار داشت: این دانشگاه در کنار نظام، مسائل کشور خود را تعریف می‌کند و خود را موظف می‌داند با بهترین استادان مسائل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشتاز باشد و حل مساله کند.

رئیسی حضور در جمع نخبگان را فرصتی برای استفاده از نظرها دیدگاههای این قشر دانست و تاکید کرد: امروز اراده جدی در دولت وجود دارد که دیدگاه نخبگان مورد توجه قرار گیرد و در عمل ما شاهد یک تحول باشیم. این نگاه تحولی و تحوگرایانه که در نبخگان بیشتر از  دیگران وجود دارد زمینه خوبی است  تا ایده دولت به انجام تحول در حوزه‌های علمی وبویژه درحوزه‌های عملکردی عملیاتی و اجرایی شود.

وی به ابتکار تاسیس بنیاد ملی نخبگان از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: به دنبال نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی برای شناسایی و حمایت از نخبگان برداشته شد اما بین آنچه انجام گرفت و آنچه باید انجام می گرفت، تفاوت دارد. 

رئیس جمهور با قدردانی از زحماتی که تاکنون در ادوار گذشته برای بنیاد ملی نخبگان انجام شد، اظهار داشت: باید گام های نو و بلندی را در جهت شناسایی نخبگان برداشت.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که «نخبگی به چیست؟» افزود: حتما استعدادهای برتر کار و تلاش و مضاعف خود را در معرض رفع نیازهای فراوان کشور قرار دادن می تواند از شاخص‌های نخبگی باشد. اولین شکر این نعمت اینکه است که دارنده این نعمت بداند مال خداست و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند و باید توجه به نعمت و آفات نعمت هم داشت.

در استفاده از دانش جهانی محدودیتی نداریم اما نسبت به نسخه‌پیچی دیگران محتاط عمل می‌کنیم

رئیس جمهور اظهار داشت: پاسداشت نعمت خدا این است که اول بدانیم برای خداست و دوم در مسیر رضای او بهره ببریم و سوم روحیه شکرگزاری است که ایجاب می‌کند تمام استعداد و خلاقیت و ابتکار در جهت نیازهای مردم و حل مساله بکار گرفته شود و این نخبگی هم برای والدین و معلمان و مربیان و هم برای دانشگاه و پروهشگاه و مرکز علمی بسیار ارشمند و مغتنم است.

رئیسی نقش والدین و معلم را در نخبه پروری مهم دانست و اظهار داشت: استادی که هم دانشجو را بشناسد و هم وقت در جهت رشد و خلاقیت و شکوفایی او صرف کند، بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نقش دانشگاه و حوزه در نخبه پروری «دانشگاه پیشرو یا دانشگاه پیرو» را مورد توجه قرار داد و افزود: دانشگاه پیشرو تلاش دارد تا نماد و نمود خلاقیت و ابتکار و علم افزایی باشد و در کنار نظام مسائل کشور، خود را تعریف کند. نظام مسایلی که امروز مساله مردم  و دولت و کشور است. دانشگاه پیشرو خود را موظف می داند از بهترین‌های استادان و دانشجویان و دانش پژوهان مسایل کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای کشور پیشتاز باشد و حل مساله کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه پیرو نگاه می‌کند که دیگران چه می‌خواهند و  نگاه به بیرون دارد. ما نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و با همه مراکزی علمی عالم آمادگی داریم و هر فردی سخن و نگاهی نو داشته باشد به طور حتم از او استفاده خواهیم کرد اما با نسخه‌های ارائه شده با احتیاط برخورد می‌کنیم. بین استفاده از تجربه و دانشی که در تمام عالم وجود دارد و بین ارائه نسخه فرق وجود دارد.  اگر نسخه دادن باشد باید کارشناسان و زُبدگان علمی با احتیاط بنگرد که آیا بازیست بوم ما تناسب و با نیازهای ما همخوانی دارد .

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم اما برای اینکه از نسخه های ارائه شده استفاده کنیم باید با احتیاط عمل کرد و کارشناسان و صاحبنظران دانش پژوهان باید بییند آیا این نسخه می‌تواند در کشور اجرا شود پس در نسخه ها  باید با دقت عمل داشت.

امروز مشکل غارت مغزها را داریم

رئیسی درباره نخبه مستقل و نخبه وابسته توضیح داد: نخبه‌ای مستقل است که می‌خواهد بیاندیشد و ابتکار و خلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را ببیند تا نعمت نخبگی صرف گره‌گشایی باشد و او را وابسته به ثروت و قدرت نکند. نخبه ممکن است تصور کند که وابسته به این دولت نیست و شاید وابسته به دولت دیگری شده باشد که خود نمی داند و از جای دیگری مطلب می گیرد. نخبه باید مستقل باشد. پس جایگاه نخبگان در کشور ما ارزش و کرامت والایی دارد که باید این ارزش توسط خود نخبگان و دستگاه‌ها حفظ و تکریم شود. 

رئیس جمهور  این را هم گفت که یک روزی ما غارت زمین، جنگل و سرزمین و ثروت کشور را داشتیم امروز مشکل غارت مغزها را داریم و دشمن می‌خواهد استعدادهای ما را غارت کند که جزو سرمایه های بزرگ کشور هستند. نخبگان ما پیشرانان کشور هستند و دشمن می‌کوشد این استعدادهای ما را غارت کند. 

رئیسی ادامه داد: امروز حدود هفت هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور داریم اما از نظر کمی و کیفی نباید به این میزان بسنده کرد. زمینه کار زیادی در کشور وجود دارد و امروز در اجرای دستور مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌دانیم که با همه امکان و توان درخدمت رشد و شکوفایی و کار و فعالیت نخبگان، استعدادهای برتر، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باشیم.

رئیس جمهور به سفر خود به یکی از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت که در یکی از سفرهای خارجی به یکی از کشورهای همسایه، «سِت‌» کامل اتاق عمل را به آن‌ها هدیه دادم و گفتم که تمام این تجهیزات را در کشورمان ساخته‌ایم و اکنون این تجهیزات منشأ فعالیت علمی در آن کشور شده است.

رئیسی با این توصیف گفت: حضور نخبگان به جای‌ جای کشور جلوه داده است و این حضور برای ما اهمیت دارد. بنیاد ملی نخبگان که برای حمایت از خودشان راه اندازی شده دولت نقش هدایت، نظارت و حمایت را برعهده دارد و کار باید به‌دست نخبگان و نیروهای در صحنه انجام گیرد. 

وی به اینکه بودجه‌های فعلی کشور کفاف اتمام کارهای عقب‌مانده دو دهه قبل را نمی‌دهد، گفت که امروز ما حداقل به ۵۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم و چقدر طرح های ریلی کار های ناتمام داریم و ما امروز ارتباط ریلی با کشورهای دیگر را فعال کردیم و مسیر شمال به جنوب در فعال است و اکنون در صنعت ریلی  یک اقدام ستادی جدی در حال انجام است.

شهید چمران و شهید سلیمانی نخبه بودند

رئیس جمهور با تاکید به اینکه بنیاد باید به‌صورت فرا دستگاهی و فراقوه‌ای ورود کند و اگر نیاز به قانون در این زمینه وجود داشته باشد، آمادگی داریم لایحه‌ای را با قید فوریت به مجلس ارائه بدهیم تا نخبه‌ای احساس نکند حمایت نمی‌شود.

رئیس‌جمهور این را هم گفت که در دنیا از برخی از علوم نخبگان استفاده‌های نادرست می‌شود ساخت کلاهک‌های هسته‌ای در دنیا از سوی برخی نخبگان صورت می‌گیرد و تخریب‌هایی که در جهان انجام می‌گیرد به‌دست برخی نخبگان یعنی نخبه وابسته‌ای که علم و دانش و کارآمدی او در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر قرار گرفته ساخته شده است. این که این نعمت کجا استفاده می شود بسیار مهم است.

رئیسی متذکر شد: مهم است که علم در کجا استفاده می‌شود به عنوان نمونه نخبه ما به یک کشور می‌رود و کار می‌کند، مبلغ دریافتی مناسبی هم دارد، اما باید ببیند که او در راستای چه اهدافی و برای چه کسانی و کجا کار می‌کند. نخبگی اگر در کنار زندگی مردم قرار گیرد، بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه شهید چمران و شهید سلیمانی نخبه بودند، اضافه کرد: شهید سلیمانی به‌عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در دنیا معرفی می‌شود. علامه طباطبایی یک نخبه است و امروز استادان بزرگ حوزه‌های علمیه از شاگردان این نخبه بزرگ بی ادعا هستند. بنده در ابتدای ورود به حوزه علمیه قم به محضر ایشان رفتم و تواضع  فروتنی و شاگردپروری از بارزترین ویژگی های ایشان بود.

رئیس جمهور گفت: امروز بسیار مهم است که به نیاز کشور توجه شود و در کشور افزایش بهره‌وری صورت گیرد. رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در گرو سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است. امروز جذب دانشجو در حوزه‌های پزشکی افزایش یافته است اما باید این سوال را پرسید که آیا این افراد به‌دنبال رشته قلب و عروق می‌روند یا رشته‌هایی که پول‌آوری بیشتری دارد؟ دولت وظیفه دارد به این استعدادها، نشان بدهد که نیاز کشور چیست.

تاکید بر رفع مشکلات حقوقی و قضایی و بازاریابی محصولات تولیدی نخبگان

رئیسی به گردشگری سلامت اشاره و تأکید کرد که جاذبه پولی مهم است اما نیاز کشور باید بیان شود و زمینه هایی فراهم شود تا به رشته‌هایی که اساس نام‌آوری کشور بر این حوزه ها بوده که باید به آن پرداخته شود، تجاری‌سازی محصولات هم اهمیت بسیاری دارد. اما کیفیت مهم است.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود از بنیاد ملی نخبگان خواست حمایت مورد نظر دولت را از نخبگان داشته باشد تا این عزیزان احساس نکنند از سوی حمایت دولت نمی شوند. حمایت‌های تسهیلاتی، رفع مشکلات حقوقی و قضائی و بازاریابی محصولات تولیدی نخبگان و حمایت‌های اجرایی از این دست حمایت‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: طلاب و دانشجویان نخبه کم نداریم و باید ارتباط با این عزیزان با جدیت دنبال و در حوزه‌های مدیریتی و حاکمیتی به کار گرفته شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر