چالشی به نام مجوز عطاری‌/ارتباط با سلامت مردم؛ اخذ مجوز از صمت!!

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت می گوید: با رایزنی ها و تعاملاتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم به دنبال رسیدن به نقطه مشترکی برای حل موضوع مجوز عطاری ها هستیم و در این زمینه معتقدیم عطاری ها باید ارتباط تنگاتری با وزارت بهداشت داشته باشند.

چالشی به نام مجوز عطاری‌/ارتباط با سلامت مردم؛ اخذ مجوز از صمت!!

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر نفیسه حسینی یکتا امروز ۱۹ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان گفت: استفاده از ظرفیت طب های سنتی و مکمل با اقبال بین المللی و با سرعت زیاد در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته او، هر روز به کشورهایی که طب سنتی را در خود ساختارمند و قانونمند می کنند، افزوده می شود، ادامه داد: در کشور ما نیز مکتب طب ایرانی دارای پیشینه زیادی است اما در سال ۱۳۸۶ دانشکده طب سنتی در کشور تاسیس شد و در حال حاضر ۸ دانشکده این طب در کشور داریم به طوری که بیش از ۴۰۰ نفر در رشته طب ایرانی فارغ التحصیل طب ایرانی شده اند و حدود ۴۰۰ دانشجوی دیگر نیز در حال تحصیل هستند.

طبق اعلام مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، ایران در رتبه چهارم تولید علم طب سنتی و جایگزین در دنیا است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تبیین اسناد بالادستی طب سنتی اظهار کرد: در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به توسعه و استفاده دقیق و روشمند از ظرفیت های طب ایرانی شده است، به طوری که در سند تحولی دولت مردمی، بندهای متعددی در خصوص بهره گیری از این ظرفیت وجود دارد.

«هدف غائی، ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در همه شئونات آموزش، پژوهش، درمان، بهداشت و همچنین استفاده از این ظرفیت در حوزه بین الملل است.» این بخش دیگری از سخنان حسینی یکتا در این نشست خبری بود.

طبق گفته او، طب ایرانی می تواند دریچه ای برای پیشرفت در حوزه نظام سلامت در نظر گرفته شود و در صورت توسعه منطقی؛ به عنوان فضایی در جهت رونق اقتصادی و اشتغال باشد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، عنوان کرد: گیاهان دارویی و طب سنتی به هم گره خورده است و سند استفاده از گیاهان دارویی نیز تدوین و ابلاغ شده است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص طب ایرانی عنوان کرد: مکتب طب سنتی ایرانی منابع نوشته شده ای دارد که در کتابخانه های سراسر کشور موجود هستند.

حسینی یکتا اصلاح سبک زندگی را رسالت اصلی طب ایرانی دانست و بیان کرد: تا پایان امسال ۱۴ دانشگاه در سطح شبکه بهداشت، آموزش سبک زندگی را خواهند داشت.

به گفته او، عطاری ها از دیرهنگام پرچم طب سنتی را برافراشته و نگهداشته اند ولی متاسفانه شاهد افزایش تعداد روز افزون عطاری ها هستیم که بسیاری از آنها حتی از صنف خود نیز مجوز ندارند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه می‌دهد: عطاری ها به صورت مستقیم با سلامت مردم سر و کار دارند ولی مجوز خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت می گیرند و نظارت بهداشتی آنها در حد بهداشت محیط است و گاهی اوقات نیز سازمان غذا و دارو ورود می کند و این یک چالش جدی است.

حسینی یکتا می افزاید: با رایزنی ها و تعاملاتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم به دنبال رسیدن به نقطه مشترکی برای حل این موضوع هستیم و در این زمینه معتقدیم عطاری ها باید ارتباط تنگاتری با وزارت بهداشت داشته باشند.

طبق اعلام مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، فقط ویزیت متخصصین طب سنتی تحت پوشش بیمه است و در حال پیگیری تحت پوشش بیمه قرار دادن ۶ خدمت دیگر در این حوزه هستند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به همراه معاون توسعه سلامت، معاون تعالی و معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و اعضاء بورد، در سفر یک روزه به کرمان از بخش های مختلف دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مرکز آینده پژوهی، سلامتکده طب ایرانی بازدید دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر