سخنگوی شورای نگهبان:

از ابتدای انقلاب، شورای نگهبان به اصل ۲۷ قانون اساسی درخصوص آزاد بودن مشروط راهپیمایی‌ها ورود نکرده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز شورای نگهبان نسبت به اصل ۲۷ قانون اساسی که بر اساس آن تشکیل اجتماعات و راه پیمایی ها، بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است ورود نکرده است.

از ابتدای انقلاب، شورای نگهبان به اصل ۲۷ قانون اساسی درخصوص آزاد بودن مشروط راهپیمایی‌ها ورود نکرده است

به گزارش مملکت آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، گفت: ۱۲ طرح و لایحه از مجلس و ۱۰ اساسنامه از دولت در جلسه شورای نگهبان بررسی شد.

وی ادامه داد: از نشست خبری قبلی تا کنون ۱۲ طرح و لایحه از مجلس و ۱۰ اساسنامه از دولت دریافت و در جلسه شورای نگهبان بررسی شده است.

طحان نظیف بیان کرد: طرح استفساریه ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری" در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی اظهار کرد: طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نیز ایرادی محتوایی نداشت و تنها به دلیل استفاده از واژگان غیر فارسی مصوبه به مجلس برگردانده شده که اخیرا در مجلس اصلاح شده و به محض دریافت در شورای نگهبان مورد بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

طحان نظیف گفت: طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس موضوع دیگر است که چندین بار در رفت و آمد در مجلس و شورا نگهبان بود بار دیگر در شورا بررسی شد این بار هیچ ایراد محتوایی از سوی ما گرفته نشد و فقط اشکال به عدم استفاده از کلمات فارسی بود.

وی افزود: درخواست ما از مجلس این است که در استفاده از واژگان فارسی دقت داشته باشند البته اخیرا در مجلس این طرح اصلاح شده که در حال ارسال به مجلس است، ما در صورت بررسی مجدد نظر شورا را اعلام می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: طرح امکان رای‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس در شورای نگهبان تصویب و به قانون تبدیل شد.
طحان نظیف افزود: مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص "طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول" را رفع نکرده و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع کند.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: با بررسی‌های قانونی تسهیلات کسب و کار این طرح خلاف مواضع شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
شورای نگهبان تفسیری درباره اصل ۲۷ نداشته است

طحان نظیف در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا نواقص و ابهامی در اصل ۲۷ قانون اساسی وجود دارد که عملا اجرا نمی شود و هم مجوزی صادر نمی شود؟ آیا اصل ۲۷ برای احرا نیاز به تایید شورای نگهبان دارد؟ گفت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور است و بالاترین هنجار در کشور است. اصول قانون اساسی نیاز به تایید شورای نگهیان ندارد. تا کنون هم نسبت به این اصل از ابتدای انقلاب تا امروز شورای نگهبان تفسیری نداشته است.

موضوع اصلاح قوانین گشت ارشاد در اختیار مجلس است

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اصلاح قوانین مربوط به گشت‌ ارشاد بیان کرد: این مهم در حوزه وظایف مجلس شورای اسلامی است. اختیار قانونی مجلس است که از طریق طرح و لایحه موضوعی را تصویب کند. اگر این اصلاحیه به شورای نگهبان ارسال شد، آن را بررسی خواهیم کرد.

وی همچنین در زمینه اعتراضات قانون اساسی ما حق اعتراض را به رسمیت شناخته، اما آنچه در هفته های اخیر اتفاق افتاد فراتر از اعتراض در حد متعارف بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مردم عزیز مثل همیشه با اغتشاشات همراهی نکردند و صف خودشان را از آشوبگران جدا کردند.

وی در رابطه با اظهارات و مواضع برخی جریان‌های داخلی در مور ناآرامی‌های اخیر گفت: باید موارد در چارچوب قانون بررسی شود؛ مواضع شورای نگهبان نیز در بیانیه‌ای که اخیرا صادر شد آمده است. بیانات رهبر معظم انقلاب هم راهشگا و روشنگرانه بود.

با افرادی که برخلاف قانون اقدام کردند برخورد می‌شود

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر خواصی که موجب هرج و مرج در جامعه شدند، گفت: معیارهای قانونی مشخص است، اگر بر خلاف قانون عمل کنند، اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح شفافیت گفت: اکثر ایرادات طرح شفافیت برطرف شد و هفته گذشته جلسه کمیسیون برگزار شد و  اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در نوبت صحن قرار گیرد و به شورا ارسال شود.  نسبت به ایرادات هیات نظارت راجع به محتوای این طرح را باید از مجلس بپرسید که  آیا ایرادات هیات نظارت برطرف شده یا خیر.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون حجاب و اینکه آیا از مجلس طرحی به شورا ارسال شده یا لایحه‌ای دریافت کردید؟، گفت: اگر منظور مصوبه رسمی هست، خیر چیزی ارسال نشده و اگر چیزی در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی باشد بنده اطلاع ندارم و  باید از نمایندگان یا اعضای شورای انقلاب فرهنگی بپرسید.

طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: طرحی در مجلس در این باره در حال بررسی است و در کمیسیون شوراها پیشرفت‌هایی داشته است، ما هم منتظر ارائه این طرح هستیم. ما علاقمندیم که سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر