تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

بحث و بررسی پیرامون ساز وکار تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی و ترکیب این شورا پای موضوع تصمیم گیری در خصوص حذف ارز ترجیحی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور را به جلسه علنی مجلس کشید و حاشیه ساز شد.

تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی در مجلس حاشیه ساز شد

به گزارش مملکت آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم امروز ( یکشنبه) مجلس به  بررسی ماده ۱۸ طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که به ساز وکار تشکیل شورای فقهی باز می‌گشت، پرداختند.

در حین بررسی ماده ۱۸ این طرح، روح الله ایزدخواه ضمن طرح پیشنهادی، بیان کرد:عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان تنظیم گری، نظارت و حقوقی رئیس کل در این شورا اشکالاتی دارد. رئیس کل بانک مرکزی نباید حق رأی در این شورا داشته باشد همانطور که رئیس مجلس عضو شورای نگهبان نیست. حضور رئیس کل باید بدون حق رأی باشد چرا که فقها باید در این شورا اظهار نظر کنند. همان طور که در زمان انتخابات می گوییم که ۹۶ درصد مردم سرمایه بانک ها را تامین می کنند اما ۴ درصد منتفع می شوند، در جریان بررسی چنین طرحی باید به این مسئله توجه داشته باشیم. ده ها متخصص اسلامی امروز در قم هستند که در سطح دکتری در پژوهشکده ها فعال هستند و ما چه زمانی قرار است به آن ها فضا دهیم؟ مرحوم هاشمی نیز همین طور کشور را اداره می کرد، به علما می گفت شما درس اخلاق دهید ما به جای همه شما اقتصاد را اداره می کنیم؛ لذا این وضعیت امروز کشور شده است! بانک ها تمام اقتصاد، تولید، کشاورزی و تجارت ما را استثمار کردند و در زمان رکود و رشد منفی هم به دنبال ایجاد شعبات جدید خود هستند لذا ما نباید در خستگی به این موضوع رأی موافق دهیم همان طور که در خستگی با حذف ارز ترجیحی موافقت کردیم و اکنون پشیمان هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: با تدابیری که برای این شورا در طرح مذکور اندیشیده شده نه تنها رئیس بانک مرکزی پاسخگو نخواهد بود بلکه ما اختیارات آن را هم افزایش می دهیم. ما باید توجه داشته باشیم که مجلس حق سوال یا استیضاح رئیس بانک مرکزی را ندارد لذا عضویت رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش از شورای فقهی باید حذف شود.

در ادامه سید غنی نظری در پاسخ به اظهارات وی، بیان کرد: این تریبون دست ما امانت است. این درست نیست که از پشت این تریبون به کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه است توهین کنیم. چرا که این افراد نمی توانند از خودشان دفاع کنند. نمی توان خدمات آنها را زیر سوال برد. این اقدام منجر به وهن مجلس می شود. همین آقایان بودند که سر خودرو دنا چه حاشیه ای برای مجلس ایجاد کردند. از ریاست جلسه انتظار می رود در کنترل جلسه دقت لازم را داشته باشد. نمی توانند حرف منطقی بزنند از روی احساس نظر می دهند.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت در خلال این بحث ها، بیان کرد: یک عزیزی گفت که مجلس خسته است اما بنده اعلام می‌کنم که نمایندگان سر حال به امور رسیدگی می کنند و دشمن خسته است.

روح الله ایزدخواه نیز مجددا در اظهاراتی دیگر خطاب به سید غنی نظری، افزود: دوستان به من توصیه کردند که در قالب تذکر اصل ۷۵ پاسخ آقای غنی نظری را بدهم. اما بنده این کار را نمی کنم چرا که وضع موجود گویای همه چیز است. شما نیز با این گفتمان روی کار آمدین که وضع موجود را تغییر دهید. ما که چیزی از شما ندیدیم. اگر با اشرافیت مخالف هستید بفرمایید. اگر در پی اصلاح نظام بانکی هستید بفرمایید. چماق بر سر ما نکوبید. نماینده مستقل است و اینجا جای اظهار نظر می باشد. ما بدون تعارف با مردم حرف می زنیم و مردم خودشان قضاوت می کنند.

در ادامه جلسه سید غنی نظری در تذکری با استناد به اصل ۷۵ قانون اساسی، بیان کرد: نمایندگان خسته نیستند چرا که وقت خود را صرف ملت و جمهوری اسلامی می کنند. برخی از دوستان می گویند در خواب آلودگی مجلس به حذف ارز ترجیحی  رای داد که این به خودشان باز می گردد نه مجلس. رفتار نمایندگان نباید مجلس را زیر سوال ببرد. اقدام مجلس در تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه قدم گذاشتن در مسیر مبارزه با فساد بود. بنده هم مخالف وضع موجود هستم. با وضعیت موجود بانک ها هم مخالف هستم. عامل اصلی گرانی و تورم بانک ها هستند. اینکه بانک ها باید پاسخگو باشند بر هیچ کس پوشیده نیست. بنده نه موافق وضع موجود هستم و نه مدافع حرکات فعلی بانک ها. این قانون به عنوان یک قانون مترقی می تواند مصائب و مشکلات بانک ها را مرتفع کند. ما هم مخالف وضع موجود هستیم و بنده دیگر به بحث دوست عزیزمان ورود نمی کنم.

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت مجددا تصریح کرد: مجلس بعضا در سه شیفت هم کار کرده است. امروز نیز از صبح درحال بررسی طرح بانکداری است و اگر لازم باشد سه شیفت هم می ماند تا قانون به سرانجام برسد. هیچ کس خسته نیست. از دوستان هم تقاضا دارم در صحبت های خود انصاف را رعایت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر