اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو جدی است

معاون اول رییس جمهور روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو و ایجاد جهش در روابط فیمابین جدی است.

اراده تهران برای توسعه مناسبات با مسکو جدی است

به گزارش مملکت آنلاین، محمد مخبر امروز در دیدار "ایگور لویتین" دستیار رئیس جمهور روسیه با اشاره به وجود زمینه های متعدد هم کاری میان دو کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه از ظرفیت های گسترده ای برای توسعه روابط فیمابین برخوردار هستند و می توانند سطح روابط خود را در زمینه های مختلف انرژی، ترانزیت، حمل  و نقل، صنعت و امنیت غذایی ارتقا دهند .

معاون اول رییس جمهور بر لزوم گسترش همکاری های تهران- مسکو برای اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا تأکید کرد و افزود: دو کشور باید این پروژه را به عنوان یکی از اولویت های جدی دنبال کنند چرا که می تواند به توسعه همکاری های فیمابین در زمینه حمل و نقل و ترانزیت منجر شود.

وی با اشاره به همکاری های گسترده سیاسی میان ایران و روسیه گفت: دو کشور در مسائل سیاسی هماهنگی های خوبی دارند اما سطح روابط اقتصادی فیمابین متناسب با روابط سیاسی نیست که لازم است با اجرای تفاهمنامه ها و قراردادهای فیمابین، سطح مناسبات تجاری دو کشور را نیز ارتقا دهیم. 

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت حل مسائل بانکی میان دو کشور تأکید و تصریح کرد: روابط بانکی پیش نیاز اصلی ارتقای مراودات تجاری دو کشور است و می تواند بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فراهم کند. 

معاون اول رییس جمهور بر اهمیت تلاش جدی دو کشور جهت توسعه حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد و افزود: لازم است کمیته ای ویژه برای پیگیری مسائل پیش روی توسعه ترانزیت و گسترش حمل و نقل فعال شود تا رفع موانع پیش رو با سرعت بیشتری صورت گیرد. 

مخبر استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین را مورد تاکید قرار داد و از مواضع روسیه در زمینه مذاکرات هسته ای ایران و همچنین عضویت ایران در شانگهای قدردانی کرد. 

دستیار رییس جمهور روسیه نیز در این دیدار، مذاکرات خود با مسئولین ایرانی را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این سفر دیدارهای خوبی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران انجام شد تا مشکلات پیش روی همکاری های تجاری و اقتصادی برطرف شود. 

ایگور لویتین با تاکید بر اینکه روسیه تمایل دارد همکاری های خود با ایران را در زمینه حمل و نقل و ترانزیت گسترش دهد گفت: ایران می تواند مسیری جایگزین و مناسب برای حمل و نقل باشد و  به عنوان هاب ترانزیت برای روسیه عمل کند.

وی اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا را در توسعه همکاری های ترانزیتی دو کشور اثرگذار و مهم دانست و افزود: با اجرای این پروژه بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت روسیه می تواند از این مسیر انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر