تهیه و تولید مقوای کتاب‌های درسی سال آینده به شرکتی داخلی واگذار شد

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای اجرایی سازی منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار دولت مردمی، تهیه و تولید مقوای کتاب‌های درسی را به یک شرکت داخلی سپرد.

تهیه و تولید مقوای کتاب‌های درسی سال آینده به شرکتی داخلی واگذار شد

به گزارش مملکت آنلاین، با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی ملی و تقویت تولیدات داخلی با استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های ایرانی و همزمان با هفته دولت، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دومین اقدام تحولی در راستای تامین کتاب‌های درسی، پس از برگزاری مناقصه؛ طی تفاهمنامه‌ای؛ تامین و تولید مقوای کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را به مجتمع کاغذ سازی راشا کاسپین ایرانیان در استان زنجان واگذار کرد. این تفاهمنامه در حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دکتر محسن افشارچی استاندار زنجان به امضاء نمایندگان این سازمان و شرکت راشا کاسپین رسید.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بعد از برگزاری مناقصه‌ای قانونی و طی فرایند اداری و نظارتی مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان این شرکت را حائز شرایط عقد قرارداد جهت تهیه مقوای کتاب‌های درسی دانست. تولیدات مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان پس از بررسی در آزمایشگاه های دو شرکت افست و چاپ و نشر که چاپ کتاب درسی را به عهده دارند و سپری کردن مراحل آزمایشات عملی و همچنین تولید نمونه هایی از کتاب های درسی با جلد مقوای تولید شده توسط این شرکت، حائزانعقاد تفاهمنامه با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شناخته شد.

قرار است ۱۴۷ میلیون جلد کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ با مقوای ۲۱۰ گرمی پشت سفید تولید شرکت راشا کاسپین در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

تامین مقوای جلد کتاب‌های درسی از یک شرکت ایرانی خط شکنی در عرصه بهره‌گیری از توان داخلی در راستای تحقق شعار "ما می توانیم" است. پیش از این جلد کتاب‌های درسی از طریق مقوای وارداتی تامین می‌شد.

خودکفایی۱۰۰ درصدی در تولید مقوای جلدکتاب‌های درسی علاوه بر صرفه‌جویی و قطع هزینه واردات کاغذ مقوای خارجی هزینه‌های چاپ، برش و سایز بندی جلد کتاب‌ها را هم کاهش داده و دور ریز کاغذ مقوا را به حداقل ممکن می‌رساند که این امر نیز در مجموع موجب کنترل قیمت کتاب درسی و افزایش حداقلی قیمت کتاب درسی برای خانواده ها و دانش آموزان خواهد شد.

سازمان پژوهش در اولین اقدام تحولی خود تهیه و تولید ۳۰ هزار تن کاغذ ویژه چاپ کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را به شرکت چوب و کاغذ مازندران سپرده بود که این برای اولین بار بود چنین قراردادی با این وسعت با یک شرکت داخلی منعقد می‌شد. این میزان تولید باعث خواهد شد که حدود ۶۷ درصد کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌های درسی از داخل کشور تأمین شود و صرفه جویی هنگفتی در این زمینه صورت گیرد.

صنایع کاغذی سازی راشاکاسپین ایرانیان ظرفیت تولید سالانه ۱۷۰۰۰ تن مقوا را دارد که در سال ۲۰۱۴ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ۱۵ هکتار واقع در منطقه صنعتی شماره ۱ شهر زنجان – ایران تاسیس شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر