ناگفته‌های اشتری از پشت پرده برخی کلیپ‌ها/انتقاد شدید پلیس از مجازات پایین برخی از مجرمان

فرمانده فراجا به موضوعات مختلفی در حوزه پلیس از مأموریت اربعین تا گشت‌های امنیت اخلاقی و طرح عفاف و حجاب اشاره و برخی از اقدامات انجام شده در این حوزه را تشریح کرد.

ناگفته‌های اشتری از پشت پرده برخی کلیپ‌ها/انتقاد شدید پلیس از مجازات پایین برخی از مجرمان

به گزارش مملکت آنلاین، سردار حسین اشتری در نشست صمیمانه با خبرنگاران و مدیران رسانه با تبریک روز خبرنگار به اقدامات پلیس اشاره کرد و گفت: پلیس بیش از ۳۰ هزار ماموریت را در روز انجام می‌دهد که این یک آمار بالاست اما همکاران من حضور دارند و در تمام نقاط کشور و حوزه‌های مختلف فعالند.

وی با تاکید بر اینکه پلیس به دنبال این نیست که به کسی ظلم شود، گفت: ما دنبال این نیستیم که به کسی ظلم شود، خیالتان راحت و اگر جایی به کسی ظلم شد حتما به ما بگویید و ما برخورد می‌کنیم.

استفاده از سیستم و دوربین‌های جدید برای حل مشکل پیامک‌های اشتباهی

اشتری درباره موضوع ارسال پیامک‌های اشتباه نیز گفت: بعضی پیامک‌ها اشتباه می‌آید که ما این را قبول داریم و به دنبال کاهش آن هستیم. این موضوع با سیستم و دوربین‌های جدیدی که داریم کمتر هم خواهد شد چرا که بخشی از آن مربوط به دستکاری پلاک است و ما با این سیستم می‌توانیم دستکاری‌ها را متوجه شویم.

وی افزود: در حال حاضر هم ما در مورد پلاک‌ها فقط شماره پلاک را بررسی نمی‌کنیم و رنگ و مدل خودرو هم بررسی می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با بیان اینکه اصحاب رسانه جزو بهترین افرادی هستند که می‌توانند جهاد تبیین را که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، انجام دهند، گفت: امروز دشمن با تمام توان به میدان آمده تا مردم را ناامید کند. ما چهل و چند سال پرافتخار را پشت سر گذاشته‌ایم و طی این مدت پیشرفت‌های ما خیلی زیاد بوده است.

اشتری با بیان اینکه خبرنگاران پل ارتباطی بین پلیس و جامعه هستند، ادامه داد: خبرنگاران انسان‌های بی‌ادعایی هستند که رویدادهای بزرگی را رقم می‌زنند. امروز به شما می‌گویم که رسانه‌مداری یکی از اهداف ما است و در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

فرمانده فراجا ادامه داد: یکی از هدف‌های ما پیشگیری از جرم است و در این راستا نیز اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم اما لازم است که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و به وظایف خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه ما هیچ سازمانی را نداریم که به اندازه پلیس با مردم عجین شده باشد، گفت: همچنین جایی را نداریم که به شکل کلی در ارتباط با مردم باشد. ما در عرصه تأمین امنیت جایگاه خوبی داریم و در حوزه خدمات نیز کمتر سازمانی مثل ما است. امروز وقتی یک نفر از خانه خارج می‌شود تا وقتی که دوباره به خانه بازگردد محال است که پلیس را نبیند و با آن ارتباط نداشته باشد. امروز خدمت به مردم بهترین راه مبارزه با دشمنان و اقدامات آن‌هاست.

سردار اشتری، پلیس را یک نهاد انقلابی توصیف کرد و گفت:‌ از همین منظر نیز باید پلیس تراز انقلاب اسلامی باشیم. نباید کار پلیس را صرفا یک کار انتظامی بدانیم. وقتی یک جرمی رخ می‌دهد مردم و خبرنگاران پیگیر آن می‌شوند. امروز خبرنگاران با نظارت و توانی که دارند می‌توانند بر عملکرد پلیس ناظر باشند.

افزایش سرقت یک ماه پس از افزایش قیمت‌ها در سال ۹۷

اشتری ادامه داد: در سال ۹۷ و بعد از افزایش قیمت‌ها ما شاهد افزایش جرایم بودیم، به طوری که حدود یک ماه تا یک ماه و نیم بعد از آن جرم سرقت افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه قدرت کشف پلیس در مورد جرایم قدرت کشف بالایی است، گفت: قدرت کشف پلیس بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ درصد است و در برخی از موارد بالای ۹۵ درصد جرایم کشف می‌شود. به عنوان مثال در مورد سرقت خودرو ۹۵ درصد سرقت‌های خودرو کشف می‌شود. در برخی از موارد نیز مشکلاتی وجود دارد که ما به دنبال حل آن هستیم.

اشتری ادامه داد:‌ به عنوان مثال اگر ۱۰۰ پرونده به کلانتری ما وارد شود من به شما می‌گویم که ۸۰ مورد آن کشف می‌شود. خب این پرونده‌ها مدتی بعد افزایش پیدا می‌کند اما توان کشف ما هم بیشتر می‌شود و از ۱۵۰ پرونده ۱۳۰ مورد آن را کشف می‌کنیم. این در حالی است که امکاناتی به ما اضافه نشده اما جرایم اضافه شده است. مردم باید بدانند که ما با تمام توان در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پلیس بیش از ۸۰ درصد قدرت کشف به وقوع دارد، خاطر نشان کرد: در برخی از صحبت‌ها مطرح شد که پلیس فقط به جرایمی که فیلم آن منتشر شود یا یک طرف سلبریتی باشد رسیدگی می‌کند، اما از میان این ۸۰ درصد قدرت کشف، آیا همه سلبریتی‌ها بودند؟ ما در روز بیش از ۳۰ هزار مأموریت در سراسر کشور انجام می‌دهیم و جالب است که بدانید اگر یک مأمور ما در یک چهارراهی ایستاده باشد و مدیریت تردد هزاران خودرو را هم انجام دهد باز هم ما آن را یک مأموریت حساب می‌کنیم ولی با این وجود باز هم تعداد مأموریت‌های ما ۳۰ هزار مورد است.

اعزام ۳۰ هزار نفر به مناطق مرزی در اربعین

فرمانده فراجا به مأموریت امسال پلیس در راهپیمایی عظیم اربعین نیز اشاره کرد و گفت: ما بیش از ۳۰ هزار مأمور را امسال به مرزهای رسمی کشور اعزام خواهیم کرد تا در راهپیمایی اربعین خدمات ارائه کنند. این موضوع از یگان ویژه، پایش تصویری و... را شامل و تا گذرنامه و تأمین امنیت رفت و آمد و... را دربرمی‌گیرد. ان‌شاءالله امسال به برکت حضرت اباعبدالله شاهد کمترین خسارات و بیشترین تسهیلات در راهپیمایی باشیم. ما به دنبال فراهم شدن یک سفر راحت و ارزان در اربعین امسال هستیم.

اشتری درباره استفاده از گذرنامه و تمدید آن نیز افزود: دولت عراق شفاها به ما اعلام کرده که گذرنامه‌های قدیمی می‌توانند با مهر تردد کنند اما ما منتظریم تا این موضوع را کتبا به ما اعلام کنند. همچنین در مورد برگه عبور موقت نیز به دنبال این هستیم تا با ایجاد آن هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تنها در یگان ویژه، ۱۲ هزار نفر آماده هستند تا به مردم خدمت کنند. همین خودرو آبپاشی که اصطلاحا جزو تجهیزات سلبی محسوب می‌شود در راهپیمایی اربعین به خدمت زائران درآمده و با پاشیدن آب هوا را خنک خواهد کرد.

ناگفته‌های اشتری از پشت پرده برخی کلیپ‌ها

فرمانده فراجا به برخی از فیلم‌ها و کلیپ‌های منتشر شده از مأموران پلیس نیز واکنش نشان داد و گفت:‌متأسفانه موارد منفی بسیار منتشر می‌شود اما کار خوب منتشر نمی‌شود. مردم بدانند که اکثر مواردی که در شهرها رخ داده و تصاویر آن منتشر شده متهمان و عاملانش هم از سوی پلیس دستگیر شده‌اند.

اشتری افزود: کسی که در مسیر جاده جلوی خودرویی را بگیرد این کار قطاع‌الطریق است و مرتکبان آن باید در همان محل اعدام شوند.

وی به موضوع عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه براساس قانون کارمان را انجام می‌دهیم و این یک مطالبه جدی است که دیگر دستگاه‌ها نیز بیایند و به وظیفه‌شان عمل کنند البته حرکت‌های خوبی انجام شده است اما باید این موارد بیشتر شود.

فرمانده فراجا با اشاره به ضرورت حمایت از اقدامات قانونی مأموران پلیس تصریح کرد: وقتی مأموران من براساس وظیفه‌اش کاری را انجام داده است من نمی‌توانم تیغ او را کند کنم. شش ماه پیش ویدئویی منتشر شد که احتمالا خیلی‌ها آن را دیده‌اند و پلیس می‌خواست خانمی را سوار کند. گفتند موضوع مربوط به حجاب است در حالی که این طور نبود و یک محل از او شکایت داشتند. یک آقایی او را گرفت و سوار بر ون کرد. این مأمور وظیفه‌اش را انجام داده است. اگر این زن تروریست بود چه، این زن مجرم بود و خیلی‌ جاها گفته نشد.

وی در ادامه به ویدئوی منتشر شده از حضور یک زن در مقابل گشت پلیس نیز اشاره کرد و گفت:‌ در مورد آن خانم که در برابر خودروی پلیس ایستاده بود و انتشار ویدئویی از آن احساسات را هم برانگیخت هیچ کس نگفت که چرا آمدی و جلوی خودروی پلیس آمدی. اگر هر کسی مرتکب جرمی شود و بعد بیاید و جلوی ماشین پلیس التماس کند و احساسات را برانگیزد آیا باید او را آزاد کنیم. خب چرا اصلا این فرد جلوی ماشین پلیس آمد. البته خود من متأثر شدم و آن خانم را آوردیم و دلجویی کردیم. حالا جالب است بدانید که خود این زن گفت که من به دخترم گفته بودم که لباس مناسب‌تری بپوشد و وقتی هم که سوار ون شد گفتم دیدی که ممکن است این طور شود. خب دختر این فرد یک ساعت بعد چند خیابان پایین‌تر به مرکز پلیس رفته و تعهد داده و به خانه رفت. آیا بهتر نبود به جای اینکه جلوی ماشین پلیس بایستد به دنبال دخترش می‌رفت. ما به این زن گفتیم که مصاحبه کن اما گفت که از شهر دیگری آمده و معذوریت‌هایی داشت اما تمام این‌ها را نوشته و امضا کرده و ما هم رازداری کردیم و هیچ چیزی منتشر نکردیم و از حق‌مان هم گذشتیم.

اشتری ادامه داد: بنای ما این نیست که به کسی ظلم شود. خیال‌تان راحت. اگر جایی ظلم شود حتما به بنده بگویید ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم. پلیس جزو لاینفک جامعه و مردم است و از آن جدا نمی‌شود.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های انجام شده در مورد جایگاه پلیس در میان افکار عمومی گفت: سال‌ها قبل پلیس رتبه هجدهم را داشت بعد به رتبه ۱۲ رسیدیم و همین طور بالا آمدیم. امروز پلیس نه براساس نظرسنجی ما بلکه براساس نظرسنجی نهادها و موسسات افکارسنجی خارج از مجموعه پلیس رتبه دوم را در میان محبوبیت و مقبولیت در بین افکار عمومی دارد. رتبه اول هم مربوط به معلم‌هاست و اختلاف ما با معلمان نیز بسیار کم است. ما به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بحث هوشمندسازی در تولید آغاز شده است، گفت: امسال در هفته فراجا بخشی از خدمات هوشمندسازی که از سوی پلیس انجام شده است به مردم اعلام می‌شود.

انتقاد شدید پلیس از مجازات پایین برخی از مجرمان

فرمانده فراجا به موضوع مجازات مجرمان نیز اشاره کرد و گفت:‌ برابر قانون مجازات در برابر جرایمی که کمتر از ۲۰ میلیون تومان است بازداشت ندارد. سارقان هم همین را یاد گرفتند و بررسی می‌کنیم می‌بینیم ارزش گوشی که سرقت کردند ۱۹ و نیم میلیون تومان است. متأسفانه ظاهرا بناست که در قانون جدید سقف ۲۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان برسد که اگر این طور شود ما خیلی مشکل خواهیم داشت. این طور نمی‌شود که هر بار که طرف را گرفتند زیر ۲۰ میلیون تومان باشد و آزاد شود.

اشتری با اشاره به دستگیری زورگیر اتوبان نیایش که چندی پیش چیزهایی در آن در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: اگر همین زورگیری که در اتوبان آن کار را انجام داد ارزش مبلغی که زورگیری کرده کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد باید آزاد شود در حالی که باید او را بگیرند و به سبب کاری که کرده او را در همان جا اعدام کنند.

وی به موضوع برخورد با اراذل و اوباش نیز اشاره کرد و گفت: من گفته‌ام اگر کسی با قمه و قداره در محلی عربده کشی کرد اگر در برابر پلیس تسلیم شد که او را بازداشت کنیم تا به جرمش رسیدگی شود اما اگر همچنان به رفتارش ادامه داد او را بزنند. پلیس در برابر مجرم و کسی که امنیت و احساس امنیت را در جامعه به خطر بیاندازد با اقتدار برخورد می‌کند. اراذل اوباش اجازه ندارند که جایی را ناامن کنند و ما حتما با این افراد برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر