زمین‌های شهرک صنعتی درصورت نداشتن فعالیت، خلع ید می‌شوند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: زمین‌های شهرک‌های صنعتی که به متقاضیان واگذار شده اگر فعالیتی در آن صورت نگیرد خلع ید می‌شود.

زمین‌های شهرک صنعتی درصورت نداشتن فعالیت، خلع ید می‌شوند

به گزارش مملکت آنلاین، مصطفی طاهری با حضور در برنامه صف اول در مورد چالش‌ها و مشکلات صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین درباره عملکر کمیسیون صنایع و معادن افزود: عمده مشکلات حوزه صنایع کوچک در چند محور رصد می‌شود است؛ یکی از محور‌ها، بحث بانکی است؛ و موضوع بعدی در خصوص نوسازی آنهاست.

وی گفت: حدود ۷۰ هزار واحد صنایع کوچک و متوسط در کشور وجود دارد که موتور پیشران صنایع بزرگ محسوب می‌شوند.
طاهری اضافه کرد: صنایع کوچک و متوسط می‌توانند کمک کننده و مکمل صنایع بزرگ باشند ضمن اینکه شعار عدالت محوری جمهوری اسلامی با این بخش، قابل تحقق است
وی در خصوص عملکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تدوین قوانین، طرح‌ها و نظارت ها، تصمیم ها، راهبرد‌ها و سیاست گذاری‌هایی که منجر به بهبود وضعیت صنعت و معدن در کشور می‌شود و همچنین تدابیر و تصمیماتی که برای حدود ۹۰ درصد از صنایع زیر مجموعه این کمیسیون است گفت: صنایع کوچک دو دسته هستند یک سری از آن‌ها در جا‌هایی به نام شهرک‌های صنعتی هستند که با چارچوب و قوانینی رصد می‌شود. یعنی شخصی یک زمینی داشته، و تغییر کاربری داده یک صنعتی را آنجا راه اندازی کرده، که ما در چند محور مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 
طاهری گفت: بخش دیگر به ویژه در حوزه صنعت، نوسازی و بازسازی است، زیرا اگر نوسازی نشود بهره وری ما به دلیل فرسوده و کهنه بودن، منفی می‌شود چنانچه میزان سرمایه گذاری در صنعت نسبت به استهلاک برای نخستین بار در سال ۹۸ منفی شد.
وی به بحث تسهیل در صدور مجوز‌ها نیز اشاره کرد و افزود: راه اندازی یک کسب و کار در سه مرحل انجام می‌شود. شروع به کار کسب و کار نیاز به مجوز و دریافت مجوز فرایند پیچده خود را دارد در صورتیکه طبق قانونی که اوایل امسال ابلاغ شد باید دریافت مجوز تهسیل شود یعنی فقط با یک خوداظهاری شغل ایجاد و سپس بعد راستی آزمایی شود.
طاهری گفت: در ادامه این فرایند، یعنی بعد از ایجاد شغل و راستی آزمایی، تولید شروع می‌شود. مرحله بعد هم انتهای زنجیره است یعنی بحث بازار و فروش تولیدات، ما در این قسمت هم در بخش تجارت داخلی و هم بخش تجارت خارجی ضعف داریم که بخشی مربوط به تحریم‌ها و بخشی هم مربوط به زیر ساختهاست.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۸ درصد تجارتمان توسط ناوگان دریایی انجام می‌شود که ما به صنعت دریایی خیلی کم پرداخته ایم، افزود: هم اکنون حدود پنج درصد از تجارت خارجی ما از طریق ناوگان ریلی انجام می‌شود که در این حوزه نیز مشکلاتی وجود دارد 
طاهری به چالش‌ها و فرصت‌هایی که مربوط به شهرک‌های صنعتی خصوصی با مدیریت خصوصی اشاره کرد و گفت: همه شهرک‌های صنعتی خصوصی با توجه به اینکه متقاضی دارد، اما توسط وزارت صمت اداره می‌شود، که عملکرد ضعیفی در این زمینه دارد 
وی در خصوص چالشی به نام زمین در شهرک‌های صنعتی نیز افزود: واحدی که در شهرک صنعتی می‌خواهد ایجاد شود، نخست باید جواز تأسیس دریافت کند، بر اساس این جواز زمینی به آن تخصیص می‌یابد که در این مرحله نیاز‌ها و نحوه واگذاری زمین، و میزان پرداخت هزینه زمین مشخص است. سپس مجموعه اش را ایجاد می‌کند جواز بهره برداری می‌گیرد. بعد از بهره برداری شروع به تولید می‌کند.
رئیس کمیسیون و صنایع و معادن مجلس ادامه داد: واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به سه روش انجام می‌شد عده‌ای زمین را می‌گیرند جواز هم دریافت می‌کنند، اما از آنجا هیچ بهره برداری صنعتی نمی‌کنند و زمین را احتکار می‌کنند تا زمین افزایش قیمت پیدا کند که با طبق قانون بایدخلع ید شود.
وی گفت: عده‌ای هم هستند زمین و جواز هم دریافت کرده اند، اما از آن بهره برداری نمی‌کنند و آن را اجاره می‌دهند که به نوعی سواد گری می‌کنند که این هم باید خلع ید شود. 
طاهری اضافه کرد:، اما عده‌ای هستند که زمین را گرفته اند بهره برداری هم کرده اند، اما بنا به دلایلی در تولید موفق نشده اند خط قرمز ما در کمیسیون صنایع حمایت از این گونه تولیدات است. 
وی درباره واردات کالا‌های مشابه تولید داخلی که به تولید ضربه می‌زند و یکی از مشکلات حوزه صنایع کوچک و متوسط است گفت: این مسأله آسیب شناسی جدی تری می‌خواهد، ضمن اینکه همه کالا‌های مورد نیاز کشور توسط وزارت صمت در سامانه‌ای وارد می‌شود که آن کالا‌ها نباید وارد شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به بحث انحصار افزود: به دلیل حمایت از تولید، نباید انحصار ایجاد شود و رقابت از بین برود نکته بعدی اگر تولید کننده‌ای ادعای تولید محصولی داشت به تعهدات خود عمل کند.
وی به موضوع قاچاق و نبود نظارت کافی در گمرکات اشاره کرد و گفت: قاچاق و نبود نظارت در گمرکات آسیب جدی به تولیدات داخلی می‌زند ما برای حمایت از تولید باید به سه مقوله توجه داشته باشیم؛ رصد کالا؛ یعنی همه کالا‌ها باید رصد شوند؛ چه ساخته می‌شود؟ چقدر مواد اولیه نیاز دارند؟ گمرک، انبار، بازار، خریدار؛ نظارت همه این موراد باید از طریق سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی و همچنین سامانه تجارت باید انجام شود که هنوز انجام نشده است.
طاهری گفت: ما در کیفیت یا در کمیت و در مواردی در هر دو ضعف داریم ما باید هم به منافع مردم توجه کنیم هم منافع تولید کننده را در نظر بگیریم 
وی با بیان اینکه با توجه به قول وزیر صمت برای تولید یک و نیم میلیون خودرو، در سال، ما میزان تولید، عرضه و تقاضا را رصد می‌کنیم گفت: درباره واردات خودرو هم مجلس مصوبه داشت و هم خود دولت قبل از این که قانون مجلس ابلاغ شود، چون فرصت ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه بود بعد از اردیبهشت خود هیئت دولت هم مصوب کرده که امسال واردات خودرو داشته باشیم. آیین نامه اجرایی اش را وزارت صمت تهیه کرده است که در صف جلسه هیئت دولت است تا مصوب شود، واردات داشته باشیم، حدوداً صد هزار خودرو قرار است وارد شود.
طاهری در خصوص واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا نیز گفت: اگر حسابرسی‌ها انجام شود دقیق مشخص می‌شود دولت چقدر دارایی دارد و این واگذاری را به افرادی واگذار کند، تا منافع مردم تضییع نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر