گلرو: نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل بحران است

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل یک بحران منطقه‌ای است و می‌تواند مدلی برای همکاری های آینده در منطقه باشد.

گلرو: نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل بحران است

به گزارش مملکت آنلاین، عباس گلرو با اشاره به نشست آستانه و سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران گفت: سفر پوتین به ایران هم در بُعد دوجانبه و هم در بُعد منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در دستور ایران و روسیه در طی چند سال اخیر بحث سوریه و برقراری آتش‌بس در این کشور در روند آستانه همکاری‌های سه جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه توانست بحران و مسئله سوریه را به لحاظ میدانی با برقراری آتش‌بس حل کند. اتفاقی که در هیچ یک از فرایندهای سیاسی، بین‌المللی منطقه نتوانسته بود رخ دهد و بحران را فروکش کند.

گلرو با بیان اینکه روند آستانه توانست به لحاظ میدانی آتش‌بس در سوریه ایجاد کند و مناطق کاهش تنش در این کشور بوجود آورد، افزود: در جریان نشست آستانه هر چند ماه یک بار اجلاس سران تشکیل می‌شود و اجلاس‌های کارشناسان ارشد را داریم که هر ماه رایزنی‌های سه کشور با حضور آقای پترسون نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و دولت و سوریه و معارضان سوری انجام می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری مذاکرات آستانه در تهران گفت: در کنار برگزاری نشست آستانه بحث سفر آقای پوتین به ایران همراه با دیدارهای دوجانبه و توسعه روابط، ارتقای سطح همکاری های تجاری است. دو کشوری که تحریم هستیم و می‌توانیم با استفاده از مکانیزم‌های پولی و مالی دوجانبه خیلی از مشکلات تحریمی را پشت سر گذاریم.

گلرو با اشاره به اینکه ما از این سفر استقبال می‌کنیم، گفت: به روسای جمهوری ترکیه و روسیه خیرمقدم می‌گوییم و امیدواریم سفرها و این گونه نشست‌ و برخاست‌ها نتیجه‌اش به نفع کشورهای منطقه در ابعاد مختلف سیاسی، امنیت و اقتصادی باشد.

وی با تأکید بر اینکه نشست آستانه الگوی موفقی از همکاری منطقه‌ای برای حل یک بحران منطقه‌ای است، افزود: نشست‌های مختلفی در وین،‌ سوئیس، نیویورک، تونس، ریاض، دوحه، ابوظبی و مونیخ برگزار شد اما نتوانست بحران را حل کند. در مقابل همکاری سه جانبه منطقه ایران، روسیه و ترکیه توانست به بحران خاتمه دهد که این جای تقدیر دارد. نشست آستانه می‌تواند مدلی برای همکاری‌های آینده در منطقه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر