دولت به دنبال توسعه ارتباطات با شبکه نخبگانی در عرصه‌های مختلف است

نشست تخصصی «نقش کارآفرینان پیشرو در اقتصاد کشور» با هدف مشارکت موثر کارآفرینان در فرآیند بررسی مسائل راهبردی بخش اقتصاد در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

دولت به دنبال توسعه ارتباطات با شبکه نخبگانی در عرصه‌های مختلف است

به گزارش مملکت آنلاین، در ابتدای این جلسه کارآفرینان پیشرو کشور هر یک در سخنانی به بیان پیشنهادات و دغدغه‌های خود در عرصه‌های تولید، کارآفرینی و صادرات پرداختند و خواستار رفع مشکلات در این عرصه‌ها با همفکری مرکز بررسی‌های استراتژیک شدند.

«تصویب قوانین ضدونقیض و دست و پاگیر در کشور»، «عدم مشورت با فعالان اقتصادی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی در دولت»، «مشکلات نظام مالیاتی و فقدان مرجعی برای بررسی راهکارهای توسعه صادرات» از جمله معضلاتی بود که توسط کارآفرینان و تولیدکنندگان حاضر در این نشست عنوان شد.

کارآفرینان پیشرو کشور در این جلسه همچنین بر «ضرورت اعتماد دولت به بخش خصوصی»، «اهمیت جلوگیری از واردات محصولات مشابه داخلی»، «ضرورت رفع موانع از پیش ‌پای تولیدکنندگان»، «ساماندهی مجوزهای مختل‌کننده نظام تولید و صادرات»، «ضرورت بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در عرصه‌های صنعتی و تولیدی» و «اهمیت توجه دولت به امر سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاری خارجی» تاکید کردند.

«همفکری بیشتر دولت با انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و اصناف»، «جلوگیری از مهاجرت نخبگان» و «داشتن استراتژی مناسب برای حمایت از تولید» نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست بر آن تأکید شد.

تولید یکی از راهبردی‌ترین مسائل کشور است

در ادامه این نشست نیز دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سخنانی توسعه شبکه نخبگانی را از ماموریت‌های این مرکز خواند و اظهار کرد: برخی شاید این ماموریت را صرفا شامل نخبگان علمی و دانشگاهی بدانند اما تعریفی که ما به آن اعتقاد داریم، وسیع‌تر از نخبگان علمی است. در این تعریف صاحبان تجربه، نخبگان بخش‌های مختلف اعم از صنعتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و کارآفرینان در طبقه نخبگانی قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: هدف ما در مرکز این است که با توسعه ارتباطات با این طیف‌ها، شبکه‌سازی گسترده‌ای انجام دهیم و ضمن احصای چالش‌های موجود بر سر راه کارآفرینان و نخبگان عرصه اقتصاد، به راهبردهای مشخصی برای حل این چالش‌ها برسیم و آن را به رئیس‌جمهور انتقال دهیم. این جلسه نیز در همین راستا برگزار شده است.

خیاطیان، تولید را یکی از راهبردی‌ترین مسائل کشور دانست و گفت: نگاه ما در دولت سیزدهم به مسئله تولید، یک نگاه کاملاً راهبردی است. تولید یکی از پایه‌های مهم اقتصاد است به طوری که سال‌ها شعار سال در راستای تولید انتخاب شده است.

وی تولیدکنندگان و کارآفرینان را سرداران عرصه اقتصاد توصیف کرد و اظهار داشت: تاکید ویژه مقام معظم رهبری به بحث تولید در چند سال گذشته نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد و تحقق اهداف این نامگذاری در گروی کنشگری موثر کارآفرینان و اصحاب تولید و صنعت است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، ضمن اعلام آمادگی این مرکز برای تداوم اینگونه جلسات، پیشنهاد کرد جلسه بعدی این نشست با موضوع بررسی چالش‌های صادراتی تولیدکنندگان برگزار شود.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از موضوعات و دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه موضوع صادرات بود که خوب است محور جلسه آینده قرار گیرد تا نظام‌مسائل آن را احصا و راهبردهایی را ارائه و آن را پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع استراتژی توسعه صنعتی کشور در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: در جلسات بعدی با کارآفرینان می‌توانیم این موضوع را نیز بررسی کنیم و نقطه نظرات شما کارآفرینان را اخذ و به یک راهبرد مشخص در این زمینه برسیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری فعالان عرصه تولید را افرادی دلسوز کشور عنوان کرد و گفت: دولت نیز باید از این افراد حمایت کند. اگر باب گفت‌وگو باز شود و دو طرف کنار یکدیگر قرار گیرند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود و اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود. ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک گوش شنوایی برای شنیدن صحبت‌های کارشناسی داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر