خالی شدن لیست انتظار اهدای عضو، فقط با اهدای نیمی از اعضایی که دفن می شوند

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: سالانه ۶ هزار عضو سالم دفن می شود، در حالی که با اهدای نیمی از آنها می توان لیست انتظار بیماران نیازمند عضو را خالی کرد.

خالی شدن لیست انتظار اهدای عضو، فقط با اهدای نیمی از اعضایی که دفن می شوند

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر نجفی زاده دوازدهم تیرماه در حاشیه اولین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه در ایران سالانه بین ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی اتفاق می افتد که از این تعداد حدود نیمی قابلیت اهدای عضو دارند.

وی با بیان اینکه در واقع در ایران سالانه حدود ۲۵۰۰ تا ۴ هزار نفر مرگ مغزی با امکان اهدای عضو اتفاق می افتد، گفت: سالانه حدود سه هزار نفر با اعضای کاملا سالم دچار مرگ مغزی می شوند و فقط هزار نفر در پروسه اهدای عضو قرار می گیرند.

نجفی زاده تصریح کرد: هر بیمار مرگ مغزی، می تواند هشت عضو خود را اهدا کند و حتی اگر خانواده فرد متوفی قدری تعلل کند، سه عضو همچنان قابلیت انتقال را دارند، اما طبق آمار، ۶ هزار عضو سالم ارزشمند در سال اهدا نمی شود، دفن می شود و در مقابل، ۷ تا ۱۰ نفر روزانه به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می دهند.

وی تاکید کرد: طبق برآورد انجام شده سالانه سه هزار نفر بر اثر نرسیدن عضو فوت می کنند، اما اگر فقط نیمی از اعضای بدن افراد مرگ مغزی شده، اهدا شود عملا هیچ بیماری در لیست انتظار عضو وجود نخواهد داشت.

نجفی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در لیست دریافت اعضای مختلف قرار دارند، گفت: استان مرکزی قبل از سال ۱۴۰۱ در رتبه متوسط اهدای عضو قرار داشت، اما از ابتدای سال تاکنون، هشت مورد اهدای عضو داشته است که اگر این روند ادامه یابد، استان رتبه خوبی را در امر اهدای عضو به خود اختصاص می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر