برنامه‌های درسی آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مقوله محیط زیست، منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی امری حیاتی بوده و پرداختن به این موضوع اجتناب ناپذیر است، گفت: در همین زمینه وزارت آموزش و پرورش موضوعات مرتبط با محیط زیست را از دوره ابتدایی در برنامه‌های درسی مختلف گنجانده و حتی کتابی تحت عنوان "انسان و محیط زیست" را تدوین کرده که در حال تدریس است.

برنامه‌های درسی آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست

به گزارش مملکت آنلاین، مهدی کاظمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که با شعار  «عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی» و در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، با بیان اینکه مقوله محیط زیست، منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی امری حیاتی بوده و پرداختن به این موضوع اجتناب ناپذیر است، گفت: لازم است همه دستگاه‌ها در کشور برای فرهنگ سازی و افزایش توجه به این موضوع اقداماتی را انجام دهند.

وی افزود: همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، فرهنگ سازی است. دولت‌ها علی رغم همه اقداماتی که در این زمینه انجام می دهند باید از ظرفیت مردم نیز به نحو احسن بهره مند شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید تلاش کنیم جوانان و نوجوانان را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم و تجارب موفقی را هم در کشور سراغ داریم که فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کمربند ایمنی از این جمله است، گفت: آموزش و پرورش امری نهادی است که می‌تواند به طور جدی به این موضوع ورود کند. در همین زمینه وزارت آموزش و پرورش موضوعات مرتبط با محیط زیست را از دوره ابتدایی در برنامه‌های درسی مختلف گنجانده و حتی کتابی تحت عنوان "انسان و محیط زیست" را تدوین کرده که در حال تدریس است.

کاظمی افزود: در دوره و زیست بوم جدید این فرصت هست که با مشارکت بیشتر و همکاری متقابل با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و غیره، زمینه فرهنگ سازی در این عرصه را بیش از پیش فراهم کنیم و پیش بینی کرده‌ایم که بتوانیم کمک حال جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در این عرصه باشیم.

ویداس، نماینده UNDP در ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و بیابان زدایی مرزی نمی‌شناسد، گفت: تغییرات اقلیمی هر سال حادتر و آثارش شدیدتر می‌شود و تاثیر زیادی روی اجتماع و اقتصاد کشورها دارد و مواردی چون مهاجرت، قحطی و خشکسالی را به دنبال دارد؛ به گونه ای که روی زندگی ۳.۲ میلیارد نفر از مردم روی جهان اثر می‌گذارد.

وی افزود: کشور ایران نزدیک به استواست و در پدیده هایی چون گردوغبار، ریزگرد و بیابان زایی آسیب پذیر و حساس است. اقدامات مختلفی انجام شده و باید از اقدامات ایران در حوزه حفظ محیط زیست تقدیر کنم. می‌توانیم تاثیر تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانیم اما باید به دست ساخته ها و اقدامات بشری توجه کنیم. در این میان آموزش نقش اساسی دارد و می‌تواند در افزایش آگاهی در حوزه مسائل زیست محیطی اثربخش باشد. مورد بعدی سرمایه گذاری و هماهنگی است. باید به اقتصاد دانش بنیان توجه کنیم. همچنین بهینه سازی مصرف آب و توجه به مقابله به بیابان زایی باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: نکته بعدی مقابله با ریزگردهاست که دیپلماسی می‌تواند نقش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد. فقط بحث فنی مطرح نیست، بلکه هماهنگی‌هایی نیاز است و ما در UNDP برای کمک به مقابله با خشکسالی و ریزگردها آماده ایم. با اعتماد میتوان به نتایج مثمرثمری رسید. می‌توانیم همکاری خوب و بیشتری با ایران داشته باشیم.

 نماینده فائو در ایران نیز با اشاره به اینکه هرساله در ۱۷ ژوئن روز جهانی بیابان زدایی را گرامی می داریم گفت: شعار امسال عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی» است که تحقق آن مستلزم هماهنگی و مشارکت عمومی کشورها با همدیگر است.

وی گفت: بیابان زایی از جمله چالش های بسیار جدی است که فقر، مهاجرت اجباری، بیکاری و غیره را به همراه دارد و دو میلیارد هکتار از اراضی سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. سالانه ۲۴ میلیارد تن از خاک از بین می‌رود. تا سال ۲۰۵۰ لازم است ۵۰ درصد غذای بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۲ تامین شود و فشار وارد شده به منابع زمین هیچگاه تا این اندازه نبوده است. فائو راهبردهای متعددی برای احیای زمین‌های خشک و بیان زدایی دارد و برای احیای زمین‌های خشک به یاری جوامع می‌رود که از طریق توسعه ظرفیت‌ها، پایش، ارزیابی و تبادل اطلاعات انجام می‌شود. فائو همکاری طولانی مدتی با ایران و به ویژه سازمان منابع طبیعی داشته و به دولت ایران کمک‌های فنی و سیاستگذاری برای ترویج توسعه پایدار کشاورزی کرده است و بر یافتن راه حل‌های طبیعی برای پاسخ به چالش‌های پیچیده تاکید دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر