خودمراقبتی اولین حلقه حفظ سلامت/تصادفات، دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت، گفت: در مقوله سلامت و تامین سلامتی، همه بخش‌های کشور دخیل هستند و اولین حلقه این زنجیره، مربوط به خودِ فرد و خودمراقبتی است.

خودمراقبتی اولین حلقه حفظ سلامت/تصادفات، دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر بهرام عین اللهی، در آیین رونمایی از پوستر هفته سلامت که با حضور معاونین و مدیران وزارت بهداشت و در ستاد مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مفهوم سلامت قبل از شیوع کرونا برای مردم آنچنان ملموس نبود و بعد از کرونا مشخص شد که سلامت در تمام ابعاد زندگی تاثیرگذار بوده و اگر مردم سالم نباشند، تمام فعالیت‌ها متوقف می‌شود. بنابراین، سلامت پایه و بنیاد هر فعالیتی است.

وی با بیان اینکه تامین سلامت مردم فقط بر عهده وزارت بهداشت نبوده و نیاز به همکاری‌های بین بخشی دارد، اظهار کرد: در مقوله سلامت و تامین سلامتی، همه بخش‌های کشور دخیل هستند و اولین حلقه این زنجیره، مربوط به خودِ فرد و خودمراقبتی است. بنابراین، افراد باید در وهله اول بدانند که چه اقداماتی برای سلامتی‌شان مفید بوده و کدام عادات و رفتارها می‌تواند به سلامتی‌شان لطمه وارد کند؛ این مراقبت هم باید از دوران کودکی تا دوران سالمندی ادامه داشته و فرد در طول زندگی سبک زندگی‌اش را مطابق با شرایط سنی‌اش تنظیم کند.

ضرورت توجه به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، عنوان کرد: عوامل اجتماعی مانند نوع شغل افراد، وضعیت آب و هوا و آلاینده‌ها، کیفیت تغذیه مردم، استرس‌های بیرونی که به طرق مختلف سلامت روان مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد، پسماندها و... نیز بر سلامت مردم تاثیر بسیار زیادی دارد که باید روی آنها کار کرد.

تصادفات، دومین عامل مرگ و میر در کشور

عین اللهی تصریح کرد: یکی از عواملی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، حوادث ترافیکی است که دومین عامل مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شود. در این زمینه نیز در درجه اول خودِ فرد و بعد عوامل مختلف همچون جاده‌ها و... موثر هستند.

وی گفت: امروزه هر سازمانی باید پیوست سلامت داشته باشد تا براساس آن سلامت کارکنان حفظ شود.

عین‌اللهی تاکید کرد: در دنیا، تشکل های مردمی، سمن ها و انجمن ها نیز در جهت راهنمایی مردم و کمک به مسئولین، بسیار موثر هستند.

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت، در سال جاری شعار "سلامت ما، سلامت سیاره ما" را در نظر گرفته است؛ یعنی زمانی به سلامت دست می‌یابیم که سیاره، کشور، شهر و محیط زندگی‌مان سالم باشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در هفته سلامت که از 17 اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، شعار هر روز هفته، به یکی از بخش‌های مربوط به سلامتی اختصاص داده شده است.

وی در خصوص اسامی روزهای هفته سلامت، گفت: شعار روز اول، ۱۷ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت، روز دوم، ۱۸ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در دستیابی به انرژی پاک، روز سوم، ۱۹ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در مدیریت حوادث و بلایا، روز چهارم ۲۰ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت، روز پنجم ۲۱ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در تولید پاک و مدیریت پسماندها، روز ششم ۲۲ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در تغذیه سالم از مزرعه تا سفره و روز هفتم ۲۳ اردیبهشت، نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در کاهش و کنترل مصرف دخانیات، است.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه دکتر رییسی، رییس جمهور کشورمان توجه بسیار زیادی به مقوله سلامت دارند و در سفرهای استانی، یکی از نکاتی که مورد ارزیابی قرار می‌دهند، وضعیت سلامت مردم و چگونگی بهبود عوامل مختلف مربوط به سلامتی مردم همچون وضعیت مراکز درمانی و بهداشتی، سلامت آب، محیط، هوا و... است و امیدواریم با بهبود شرایط، سلامت که حق مسلم و طبیعی مردم است، در تمام کشور به صورت عادلانه توزیع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر