بازرسان اصلاح فرآیندها را برای کشف گلوگاه‌های فساد در دستورکار قرار دهند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بازرسان سازمان بازرسی برای کشف گلوگاه‌های فساد، توجه به مسائل کلیدی و اصلاح فرآیندها را در دستور کار قرار داده و از توجه به مسائل سطحی پرهیز کنند.

بازرسان اصلاح فرآیندها را برای کشف گلوگاه‌های فساد در دستورکار قرار دهند

به گزارش مملکت آنلاین، ذبیح الله خداییان در مراسم پایانی و تحلیف دوره آموزشی کارآموزان بازرسی جدیدالورود سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به رهنمودهای اخیر رئیس قوه قضاییه در خصوص گزارش‌های هشداری سازمان بازرسی، گفت: راهکارهایی که رئیس قوه قضاییه برای رفع مشکلات ارائه می‌دهند کاربردی و راهگشا است، لذا پیگیری اجرایی شدن تاکیدات ایشان که همان منویات رهبر معظم انقلاب نیز است بر ما فرض است و باید سرلوحه امور قرار گیرد.

وی تاکید کرد که اجرایی شدن دستورات رییس قوه قضاییه اثربخشی سازمان را افزایش داده و موجب رضایتمندی مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر اقدامات سایر دستگاه‌ها، کارگزاران و کارکنان را بر عهده دارد که این موضوع اهمیت این نهاد را خاطرنشان می‌سازد.

خداییان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور چشم و گوش نظام است، به بیان توصیه‌های خطاب به بازرسان جدیدالورود پرداخت و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دیگران را به راه راست هدایت و از ناپاکی‌ها به دور کنیم؛ باید ابتدا این موضوع از خودمان شروع شود.

وی مهم‌ترین مؤلفه عبور در مسیر درست را رعایت تقوای الهی برشمرد و گفت: باید در سازمان بازرسی تلاش بر این باشد که تقوای الهی در همه افراد تقویت شود؛ چراکه به فرموده حضرت امیرالمومنین علی (ع) تقوا دژی محکم و نفوذناپذیر است.

خداییان با بیان اینکه تقوا به انسان کمک می‌کند تا در دوراهی‌ها مسیر درست را انتخاب کند، خاطرنشان کرد: تقوا سدی است که ما را در مقابل سختی‌ها نجات خواهد داد.

وی برگزاری مراسم تحلیف بازرسان جدیدالورود در پیشگاه قرآن کریم را ناشی از اهمیت این امر دانست و تصریح کرد: مراسم تحلیف باعث می‌شود تا هر جا زمینه فسادی فراهم شد، بازرسان به یاد این روز بیفتند که در مقابل قرآن کریم سوگند یاد کرده و با خدا عهد و پیمان بستند که جز صراط مستقیم، مسیر دیگری را طی نکنند و عزت نفس خود را زیر پا نگذارند.

عضو شورای عالی قوه قضاییه بازرسان جدید سازمان بازرسی را از افتادن در دام غرور به واسطه جایگاه بازرسی بر حذر داشت و بیان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به پشتوانه جایگاهی قانونی وظیفه دارد از مسئولان در رده‌های مختلف دعوت کند تا راجع به عملکرد خود پاسخگو باشند و این موضوع نباید زمینه‌ساز غرور بازرس شود.

خداییان همچنین گفت: بازرسان جدید که سازمان بازرسی کل کشور را برای انجام وظیفه انتخاب کرده‌اند باید تلاش را سرلوحه کار خود قرار داده و به قوانین و ضوابط دستگاه‌های بازرسی شونده مسلط شوند.

وی با تأکید بر رعایت اخلاق توسط بازرسان سازمان بازرسی گفت: نوع رفتار ما در محیط بازرسی باعث ارتقای جایگاه سازمان بازرسی کل کشور می‌شود، از این بابت باید رعایت اخلاق اسلامی و برخورد شایسته با افراد همیشه مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: بازرسان سازمان بازرسی برای کشف گلوگاه‌های فساد، توجه به مسائل کلیدی و اصلاح فرآیندها را در دستور کار قرار داده و از توجه به مسائل سطحی پرهیز کنند.

وی همچنین به بازرسان جدید سازمان بازرسی توصیه کرد که از قضاوت در مورد عملکرد دستگاه‌ها قبل از انجام بازرسی پرهیز کرده و نیت خود را اصلاح امور قرار دهند.

خداییان با تأکید بر رازداری بازرسان گفت: بازرسان مکلف هستند اسراری که در حین بازرسی مشاهده کرده‌اند را صرفاً به مراجع قانونی منعکس کنند.

وی همچنین در خصوص ویژگی‌های یک گزارش بازرسی گفت: گزارش‌های بازرسان باید ساده، روان و بدون هرگونه پیچیدگی لغوی تنظیم شود و ضمن کوتاه بودن، حاوی تمامی مستندات، استدلالات و نتیجه گیری مختصر با قابلیت اجرایی بودن پیشنهادات باشد.

عضو شورای عالی قوه قضاییه در ادامه به بیان اظهاراتی پیرامون ارتقای سطح گزارش‌های سازمان بازرسی پرداخت و نکاتی را در این زمینه مطرح کرد؛ بنابراین گزارش، رضا باقریان رئیس مرکز توسعه دانش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در ابتدای این مراسم ضمن ارائه آمار این دوره آموزشی گفت: در دوره حاضر، ۵۳ نفر بازرس در مرکز و بازرسی‌های کل استان‌ها، شامل ۴۹ بازرس تمام‌وقت و ۴ بازرس پاره‌وقت آموزش دیده‌اند.

وی گفت: کارآموزان طی دو هفته و در قالب ۶۰ ساعت آموزشی، عناوین تخصصی و پایه بازرسی شامل عملیات بازرسی، تهیه و تدوین گزارش، اخلاق حرفه‌ای بازرسی، آیین نامه‌ها، قوانین و مقررات مرتبط با سازمان، سیستم‌ها و سامانه‌های مختلف فناوری و مباحث تخصصی حقوقی و ارزیابی عملکرد را آموزش دیده‌اند.

رئیس مرکز توسعه دانش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی، کارآموزان استانی، در این دو هفته از طریق ویدئوکنفرانس و به صورت مجازی در دوره شرکت داشته و صرفا همکاران مرکز به صورت حضوری در دوره حاضر بودند.

وی پیرامون فلسفه وجودی این مراسم، ضرورت تحلیف بازرسان جدید الورود بر اساس تکلیف قانونی مندرج در آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن‌ها باید در حضور رئیس سازمان و عنداللزوم در مراسم عمومی، در پیشگاه قرآن سوگند یادکرده و متن تحلیف مصوب را قرائت کنند.

در پایان این مراسم با حضور رییس سازمان بازرسی مراسم تحلیف کارآموزان جدیدالورود بازرسی در تهران و استان‌ها برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر