دلالان علت افزایش قیمت برنج/زمان توزیع اینترنتی میوه شب عید در کشور

مشاور و رئیس مرکز ارتباطات، امور مجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حوزه تأمین کالاهای اساسی مانند برنج هیچ مشکلی نداریم و منابع آن برای واردات تأمین است اما دلیل اصلی ورود شبکه دلالان هستند که محصول را با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند و بعضاً تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت از باغ تا سفره مردم را شاهد هستیم.

دلالان علت افزایش قیمت برنج/زمان توزیع اینترنتی میوه شب عید در کشور

به گزارش مملکت آنلاین، علیرضا جاویدعربشاهی اظهار کرد: دولت برای اینکه قیمت بازار را تنظیم کند ۲ اقدام افزایش نظارت‌های میدانی و توزیع هوشمند کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار داده است؛ دولت با افزایش نظارت‌های میدانی تلاش دارد تا کالاها با قیمت مصوب دولت به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: احساس کردیم دلالان و واسطه‌های غیرضرور در بازار ورود پیدا کردند برای همین امر توزیع هوشمند کالاهای اساسی را در اولویت قرار دادیم. سازمان مرکزی تعاون روستایی فراخوانی را صادر کرد تا پلتفرم‌ها و سایت‌هایی که می‌توانند به‌صورت اینترنتی کالا را بدون دریافت هزینه و با قیمت مصوب بازار به دست مردم برسانند به دولت کمک کنند.

رئیس مرکز ارتباطات، امورمجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: توزیع هوشمند کالاهای اساسی را در کشور از ۱۸ آبان با توزیع مرغ و تخم‌مرغ آغاز کردیم و سپس برنج، روغن، شکر و سیب‌زمینی به آن افزوده شد؛ در حال حاضر به‌دلیل نوسان قیمت سیب‌زمینی در بازار این محصول را با قیمت مصوب ۱۰ هزار تومان در میادین تره بار و در پلتفرم‌های اینترنتی با قیمت هر کیلو ۹۸۰۰ تومان توزیع می‌کنیم.

وی توضیح داد: در روش B2C مشتریان به‌صورت مستقیم در پلتفرم ثبت‌نام می‌کنند و کالا به  دست مردم می‌رسد در حال حاضر این امکان با سامانه «بازرگام» و «به روز رسان» و سایر پلفترم‌ها در حال انجام است. یک روش دیگر B2B2C نام دارد، به این صورت که مردم به سایت «هست اینجا» مراجعه کرده و پس از انتخاب اقلام مورد نیاز خود، نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی را انتخاب می‌کنند و با پرداخت آنلاین در سایت می‌توانند سفارش خود را از نزدیک‌ترین فروشگاه تحویل بگیرند، در حال حاضر ۱۶۰ فروشگاه فعال در «هست اینجا» فعالیت دارند که اغلب آنان در تهران و کرج مستقر هستند. در برنامه داریم از طریق این پلتفرم در سراسر کشور از فروشگاه‌هایی که با سامانه «هست اینجا» قرارداد دارند برای توزیع استفاده کنیم.

جاویدعربشاهی تصریح کرد: قیمت تمام کالاها را به‌صوت کاملاً شفاف از رسانه‌ها اعلام می‌کنیم بنابراین کالاهای تنظیم بازار با قیمت مشخص و مصوب دولت از طریق فروشگاه‌های فیزیکی و یا پلتفرم عرضه شوند و هیچ کس حق ندارد محصول تنظیم بازار را گران‌تر از قیمت مصوب عرضه کند.

اختلاف قیمت ۷۰۰ درصدی محصولات از باغ تا سفره

وی تشریح کرد: قیمت «برنج» به‌دلیل تنش‌های آبی و کاهش تولید و همچنین عدم توزیع این محصول در کشور افزایش پیدا کرده است، دولت برای تأمین کالاهای اساسی مشکلی ندارد اما گاهاً توزیع کالا در شبکه دلالان یا واسطه‌گران غیرضرور می‌افتد و آنان به‌صورت کاذب قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. در حوزه تأمین کالاهای اساسی مانند برنج هیچ مشکلی نداریم و منابع آن برای واردات تأمین است اما دلیل اصلی ورود شبکه دلالان هستند که محصول را با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند و بعضاً تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت از باغ تا سفره مردم را شاهد هستیم.

مشاور و رئیس مرکز ارتباطات، امورمجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اشاره کرد: هدف اصلی از توزیع الکترونیک و هوشمند، حذف شبکه دلالان و مافیاهایی است که باعث افزایش قیمت کالا می‌شوند؛ اگر بتوانیم توزیع اینترنتی را در همه شهرها توسعه دهیم می‌توانیم قیمت بازار را تنظیم کنیم، همچنین اگر قیمت محصولی در بازار بیشتر از قیمت مصوب دولت بود مردم می‌توانند کالای خود را در پلتفرم‌ها تهیه کنند.

وی اضافه کرد: در سامانه‌های «بازرگام» و «هست اینجا» هر کیلو برنج تایلندی با قیمت ۱۲۵۰۰ تومان، برنج هندی ۱۸۵۰۰ و پاکستانی ۲۰ هزار و ۵۰۰۰ توزیع می‌شود، همچنین در سامانه علاوه بر این سه نوع برنج، هر کیلو برنج ایرانی شیرودی هم ۴۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جاویدعربشاهی اعلام کرد: از ۲۰ اسفند توزیع اینترنتی میوه شب عید را در پلتفرم‌ها آغاز خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد میوه تنظیم بازار را از طریق پلتفرم‌های اینترنتی توزیع کنیم که در حال انجام تفاهم‌نامه و آماده‌سازی و آخرین هماهنگی‌ها برای تأمین میوه شب عید هستیم.

قطع دست دلالان با توزیع هوشمند کالاهای اساسی

وی گفت: هر پتلفرم بر اساس ضریب نفوذ در بازار دارد خدمت‌رسانی می‌کند، برخی از پلتفرم‌ها بومی هستند که با آنان قرارداد بستیم. تا این لحظه با ۱۶ پلتفرم تفاهم‌نامه منعقد کردیم که بخشی استانی و برخی از آنان مانند «هست اینجا»، «اسنپ فود» و «بازرگام» ملی هستند که هر یک در چند استان می‌توانند خدمت ارائه کنند.

مشاور و رئیس مرکز ارتباطات، امورمجلس و استان‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: سامانه «بازرگام» در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کرج، مشهد، شیراز، ارومیه، اهواز، کرمانشاه، سنندج، گرگان و قم و سامانه «هست اینجا» در شهرهای تهران و کرج فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در شهرستان‌ها، مراکز استان‌ها و تهران با پلتفرمی که بتواند با قیمت تنظیم بازار محصول را بدون دریافت هزینه ارسال به دست مردم برساند تفاهم‌نامه می‌بندیم و در این کار هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد البته ۱۶ پلتفرمی که با آنان قرارداد بستیم اغلب بومی استان‌ها هستند.

جاویدعربشاهی تأکید کرد: هدف دولت از توزیع هوشمند کالاهای اساسی، قطع دست دلالان و واسطه‌های غیرضرور است که باعث ایجاد گرانی و نوسان قیمت کالای اساسی در بازار می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر