۶۰ درصد طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی شده است

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تاکنون، بالغ بر ۱۲ هزار طرح فناورانه اجرا شده است که تاکنون حدود ۶۰ درصد این طرح‌ها تجاری‌سازی شده‌اند.

۶۰ درصد طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی تجاری‌سازی شده است

به گزارش مملکت آنلاین، حمیدرضا طیبی، امروز (چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در حاشیه مراسم رونمایی از «طرح تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از مواد معدنی کشور» که توسط جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان محقق شده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف از تاسیس جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹، الگوسازی توان کشور به ویژه در زمینه توسعه علمی، فناورانه و فرهنگی در رسیدن به پیشرفت‌ها تعیین شد و تا امروز نگاه ما، نگاهی کاملا مسئله‌محور برای رفع نیازهای جامعه بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی تاکنون، بالغ بر ۱۲ هزار طرح فناورانه اجرا شده است که عموماً با پیگیری‌های انجام شده تجاری سازی شده‌اند، تاکنون حدود ۶۰ درصد طرح‌ها تجاری‌سازی شده‌اند، اما این به معنای اینکه تمام نیازهای بازار از داخل تامین شده، نیست. در حالی که اگر این اتفاق بیفتد اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی رخ می‌دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: نگاه ما در تمام طرح‌ها، به کاربردی بودن آن‌ها متمرکز است. برای مثال فناوری‌های نوین در زمینه سلول‌های بنیادین و ژن درمانی از طرح‌های جهاد دانشگاهی است که کاربردی شده‌اند.

طیبی در خصوص چند طرح شاخص جهاد دانشگاهی، توضیح داد: یکی از طرح‌های شاخص، فرستنده‌های رادیویی در صدا وسیما است که کاملاً تجاری سازی شده و به مرحله صادرات نیز رسیده است. همچنین طراحی و ساخت دکل‌های حفاری در حوزه وزارت نفت انجام شده که مرحله تجاری‌سازی را گذرانده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ پس از دیدار با مقام معظم رهبری، سه میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به ما اختصاص داده شد و ۴۱ فناوری شاخص را در دستور کار قرار دادیم که عموماً رو به پایان هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به برخی از این طرح‌ها، افزود: از جمله این طرح‌ها، فناوری طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو بود که قبلاً فقط بدنه مترو در کشور ساخته و باقی موارد از کشورهای دیگر وارد می‌شد. با کمک معاونت علمی طرح ساخت و طراحی قطار هفت واگنه مترو که های‌تِک‌ترین قسمت آن بخش رانش واگن‌ها بود که به همت جهاد دانشگاهی انجام شد. اکنون می‌توانیم ساخت واگن مورد نیاز کشور را به طور کامل انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌ها، بذرهای هیبریدی هستند که با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی کشور بالاترین بهره‌وری را دارند. چهار بذر هیبریدی تاکنون تولید شده و چهار بذر جدید نیز در دستور کار داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از رونمایی طرح جدید واحد صنعتی اصفهان خبر داد و گفت: این طرح یکی از ۴۱ طرح جهاد دانشگاهی است که در زمینه استخراج نیکل و کبالت است. نیکل و کبالت از فلزات بسیار ارزشمند هستند که کاربردهای متنوعی دارند. این فلزات ارزشمند در بخش آلیاژها، تولید فولادها و غیره در اختیار صنعت قرار می‌گیرند. اکنون با دستیابی به این دانش در کشور زمینه خودکفایی در خصوص این دو فلز محقق می‌شود.

طیبی با اشاره به محدودیت اعتبارات جهاد دانشگاهی، گفت: بودجه جهاد در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم به طور تقریبی ۲۰درصد نیازهای ما را تأمین می‌کند و نسبت به توانمندی ما برای اجرای طرح‌های فناورانه اصلاً کافی نیست. زیرا ما توان انجام کارهای بسیار بزرگی داریم و باید بودجه کافی در اختیار باشیم تا بتوانیم آنها را اجرایی کرده و تجاری‌سازی کنیم.

وی اضافه کرد: شرایط در صنعت به گونه‌ای است که اگر بخواهید ورود موفقی داشته باشید، باید فناوری‌های تولیدی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشید. در حالت ایده‌آل بودجه فعلی جهاد دانشگاهی باید ده برابر شود. حتی می‌توانیم این بودجه را به‌صورت وام دریافت کنیم، اما تضمین خرید محصول را نیز به ما بدهند تا توانایی بازپرداخت وام را داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر