هرگز نگفتم امضای کری سند است/ طرف دعوای من داخلی‌ها نیستند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من هرگز نگفتم امضای کری سند است، گفت: من در مدت مذاکرات از این لاطائلات زیاد شنیدم و جواب ندادم چراکه طرف دعوای من داخلی‌ها نبودند، بلکه امثال کری بودند.

هرگز نگفتم امضای کری سند است/ طرف دعوای من داخلی‌ها نیستند

به گزارش مملکت‌آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز(سه‌شنبه) در جمع فعالان فضای مجازی با بیان اینکه سخنان من در دانشگاه تهران درخصوص توان نظامی آمریکا توسط یکی از خبرگزاری‌ها تحریف شد، اظهار کرد: من در آن سخنرانی گفتم آمریکا از نظر تکنولوژی نظامی می‌تواند به ما حمله کند اما چرا نمی‌کند؟ چون از مردم ایران می‌ترسد. گفتم چون از فرهنگ ایثار و شهادت ما می‌ترسد. آیا شما فکر می‌کنید این ابزار نظامی است که کشور ما را حفظ کرده است؟

وی افزود: همان که باعث شده تا ما موشک بسازیم، فرهنگ ایثار و شهادت ما بوده است. در جلسه‌ای سردار جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران نشسته بود و رئیس خبرگزاری فارس هم حضور داشت. من خطاب به سردار جعفری گفتم من چنین چیزی در دانشگاه تهران گفتم؛ بعد آقای جعفری خطاب به رئیس خبرگزای گفت ظریف که حرف ما را می‌زند، پس چرا بخشی از سخن او را منتشر کردید؟

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من کِی گفتم امضای جان کری سند است؟ تاکید کرد: امکان ندارد بتوانید نقل قولی از من بیاورید که من گفته باشم امضای کری سند است. برخی این جمله را به نقل از من ساخته‌اند و خودشان هم به من حمله کردند. حتی آقای عراقچی هم نگفتند امضای کری سند است. من در مدت مذاکرات از این لاطائلات زیاد شنیدم و جواب ندادم چراکه طرف دعوای من داخلی‌ها نبودند، بلکه امثال کری بودند.

ظریف تاکید کرد: در یک جلسه جان کری به من گفت «ما می‌توانیم فردو را بزنیم، خیال نکنید فردو جایی است که ما نمی‌توانیم بزنیم»، گفتم خب به فرض فردو را زدید، بعد چه می‌شود؟ شما مردم ویتنام را نابود کردید، چه بدست آوردید؟ در عراق و افغانستان چه چیزی بدست آوردید؟ شما می‌دانید که مردم ایران فرق می‌کنند. بعد کری گفت برای همین است که نمی‌خواهیم وارد دعوا شویم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به من دستور دادند اول باید آقای اوباما امضا کند تحریم‌ها را برداشته است و سپس شما اقداماتتان را انجام دهید، گفت: دستوری که به من دادند این بود که امضا بگیرید و من هم گرفتم! دستور به من این نبوده که دختر اوباما را گروگان بگیرم تا اجرا بکند! ر روابط خارجی چیزی غیر از امضا نیست که من بتوانم بگیرم. من نمی‌دانم در برجام چه می‌توانستم بگیرم که نگرفتم.

وزیر امور خارجه گفت: وقتی ترامپ از INF بیرون رفت چه کاری توانستند بکنند؟ وقتی ترامپ از یونسکو بیرون رفت و سهمیه سازمان ملل نداد چه کاری توانستند بکنند؟ خب برخی بگویند که من چه باید می‌گرفتم که نگرفتم.

ظریف گفت: مذاکره با آمریکا یک ضرورت بود نه یک انتخاب، ضرورت آن هم این بود که دیگران ما را مجبور کرده بودند که برای خروج از قطعنامه های شورای امنیت با آمریکا مذاکره کنیم. کسانی که دوست دارند مجددا دوباره قطعنامه ها برگردد یعنی دوباره نسخه یک مذاکره ضروری و مجدد با آمریکا را می‌پیچند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای استعفای خود پس از حضور بشار اسد به ایران، گفت: به من می‌گویند چرا آن شب استعفا دادی؟ تلاش من حفظ برند ایران بود، در ان شب من به این نتیجه رسیدم که دیگر من برند ایران نیستم. اگر من می‌خواستم برند ظریف باشم، جایزه صلح نوبل گرفته بودم.

وزیر امور خارجه گفت: آن شبی که قرار بود جایزه نوبل را اعلام بکنند، یک خارجی به من زنگ زد و گفت سخنرانی‌ات را نوشته‌ای؟ به او گفتم خیالت راحت باشد که به من جایزه صلح نوبل را نخواهند داد. دو سال متوالی بالاترین امتیاز جایزه نوبل را بنده و جان کری داشتیم. حتی آن بنده خدا[جان کری] هم پاسوز ما شد! خانم موگرینی هم پاسوز من شد.

ظریف گفت: قرار من این نبود که بِرند یک فرد را دنبال کنم، قرار ما این بود که بِرند ایران را دنبال کنیم. در آن شب[زمان حضور بشار اسد در ایران] دنیا تصور کرد که ظریف نماینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه نماینده یک دیدگاه است، دیدگاهی که قابل حذف است. من در آن شب اصلا عصبانی نبودم، البته خیلی دلخور بودم چون نه در دوران وزارتم بلکه در تمام عمر کاری‌ام در سیاست خارجی تمام تلاشم این بوده است که بگویم سیاست خارجی ایران یک واحد است.

وی تاکید کرد: تفاوت وزارت خارجه با سایر وزارتخانه ها این است که آنها از عملکرد خوشان دفاع می کنند ولی وزارت خارجه موظف است از عملکرد کسانی دفاع کند که بیشترین حمله را به او می کنند. من باید از عملکرد سازندگان گاندو دفاع کنم. من نماینده ظریف نیستم. من نماینده جمهوری اسلامی هستم.

منبع: مهر

ارسال نظر