دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا:

واکسیناسیون زیر ۱۲ سال هنوز در دستور کار نیست/گزارشی از اُمیکرون در ایران نداریم

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه مطالعات درباره واکسیناسیون سنین زیر ۱۲ سال علیه کووید هنوز کامل نشده، در عین حال درباره سویه اُمیکرون گفت: با توجه به اینکه ۳ مرکز فعال در این زمینه داریم که حتی روزهای تعطیل هم از صبح تا شب در حال فعالیت و ژن سکوئنسینگ هستند، اما هنوز گزارشی از امیکرون در ایران نداریم.

واکسیناسیون زیر ۱۲ سال هنوز در دستور کار نیست/گزارشی از اُمیکرون در ایران نداریم

به گزارش مملکت آنلاین، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، گفت: در جلسه امروز کمیته علمی درباره آخرین یافته‌ها از سویه اُمیکرون و گسترش آن در کشورهای مختلف جهان صحبت شد و بحث دوم در مورد واکسیناسیون و پلتفرم‌های مختلف آن و دُز بوستر بود. در بخشی نیز درباره شرکت‌های داخلی که کار تولید واکسن را انجام می‌دهند نیز صحبت‌هایی شکل گرفت.

وی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال نیز اظهار کرد: هنوز مطالعات کامل نشده اما در دستور کار است و اگر اطلاعات کافی به دست آوریم که نشان دهنده کارایی و عدم عارضه برای سنین زیر ۱۲ سال باشد (که معمولا در برخی کشورها برای ۵ تا ۱۲ سال انجام واکسیناسیون آغاز شده است) ان‌شاءالله ابلاغ می‌شود؛ اما هنوز در دستورکار نیست و کمیته علمی هنوز در حال مطالعه بر آن است تا از کشورهایی که در حال انجام این کار هستند، اطلاعات به دست آورد تا بر اساس آنها تصمیم گیری کند.

او تاکید کرد: خوشبختانه در یک سری واکسن‌های داخلی نشان داده شده است که نسبت به واکسن‌های خارجی اثربخشی بیشتری دارند و این یک چشم امیدی برای ما باز کرده است که اگر در آینده حمایت کافی صورت گیرد، بتوانیم به صادرات این واکسن‌های داخلی اقدام کنیم.

جماعتی درخصوص واکسن‌های بوستر دز، تصریح کرد: با این مطالعات داخلی در کشور که نشان دهنده اثربخشی بیشتر واکسن‌های تولید شده داخلی بود، این نوید به ما داده شد که بتوانیم از واکسن‌های داخلی برای دزهای بوستر استفاده کنیم و شاید حدود ۳۰ میلیون دز واکسن در کشور داریم که می‌توانیم به عنوان دز بوستر در کشور استفاده کنیم.

وی گفت: با توجه به حجم بالای واکسیناسیون انجام شده در کشور گرچه ما تشویق می‌کنیم افرادی که واکسینه نشدند اقدام به تزریق واکسن کنند ولی ان‌شاءالله امید ما بر این است تا با انجام دز بوستر، اگر خدایی نکرده با پیک جدیدی از اپیدمی یا تشدید بیماری روبرو شدیم بتوانیم حداقل عوارض ناشی از آن را داشته باشیم.

وی درباره سویه اُمیکرون نیز بیان کرد: یکی از گزارش‌هایی که در کمیته علمی امروز داشتیم در مورد این بود که آیا در کشچر ما بر اساس سکوئنسینگ ژن ویروس، امیکرون در ایران شناسایی شده است یا خیر؟ خوشبختانه تاکنون با توجه به اینکه ۳ مرکز فعال داریم که حتی روزهای تعطیل هم از صبح تا شب در حال فعالیت و ژن سکوئنسینگ هستند، هنوز گزارشی از امیکرون در ایران نداریم و در حد توانی که داریم در حال بررسی هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر