رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

رفع ایرادات طرح «تسهیل» بدون دعوت از کانون وکلا انجام شده است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکزگفت: رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» توسط کمیسیون جهش تولید،‌ بدون دعوت از کانون وکلا انجام شده است.

رفع ایرادات طرح «تسهیل» بدون دعوت از کانون وکلا انجام شده است

به گزارش مملکت آنلاین،‌ جلیل مالکی گفت: حسب اطلاع واصله پس از ایرادات شورای محترم نگهبان به طرح تسهیل برخی از مجوزهای کسب‌ و کار، کمیسیون اقتصادی جهش تولید در یک اقدام نادر و برخلاف تاکید بند ۹ از سیاست‌های کلی قانونگذاری (جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری) که دعوت و مشارکت ذی‌نفعان هر طرح را ضروری دانسته است، بدون دعوت از کانون وکلا در اضافات انجام شده، تحت عنوان رفع ایرادات شورای نگهبان مبادرت به توسعه طرح و تفویض اختیار جذب قضات بازنشسته و اساتید دانشگاه در کانون‌های وکلا از طریق قوه قضاییه نموده است.

وی افزود: هرچند اقدام انجام شده در خصوص قضات محترم در چهارچوب طرح و رفع ایراد بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است ولی توسعه طرح خارج از آنچه که در جلسه علنی مجلس تصویب شده و اضافه نمودن اشخاص دیگر در پذیرش بدون آزمون مغایر با اصول قانون‌گذاری است. همچنین تفویض اختیار جذب وکیل به قوه قضاییه و یا هرگونه اجازه دخالت در امور کانون‌های وکلای دادگستری مستقل توسط هر مرجعی بدون تردید ناقض استقلال آن‌ها است که نسبت به تبعات آن هشدار و تحذیر می‌دهیم.

بنا بر این گزارش، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که یک ایراد به طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» به تبصره یک ماده ۵، نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت دادگستری در خصوص عدم جایگزینی سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس برای آزمون وکالت بود که از نظر اعضای شورا، این امر نسبت به کسانی که صلاحیت آن‌ها مسلم است، تبعیض ناروا لذا مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر