سخنگوی گمرک: ایران تجارت ۲۲.۵ میلیارد دلاری با همسایگان دارد

سخنگوی گمرک گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷میلیون تن کالا به ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.

سخنگوی گمرک: ایران تجارت ۲۲.۵ میلیارد دلاری با همسایگان دارد

به گزارش مملکت آنلاین، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: تجارت کشورمان در ۶ماه نخست امسال ۷۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۷۹ تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۱۷ دلار بوده که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۶۸ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۱۱ هزار و ۵۳ دلار، ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود : این میزان تجارت(مجموع صادرات و واردات) با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷درصد در  وزن  و ۵۲درصد در  ارزش کالاهای معامله شده افزایش داشته  است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه گفت: در نیمه نخست امسال ۳۶ میلیون و ۸۷ هزار و ۳۷۳ تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۱۹ دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت  که ۵۹ میلیون و ۹۹۶ هزار تن به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۵ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۵۶۹ دلار بود ، سهم کشورهای همسایه  ۶۰ درصد وزن و ۵۱.۵ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی بود.

وی افزود: صادرات کشورمان به کشورهای همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از کشورهای همسایه توضیح داد: عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون ، ترکیه با دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون ، امارات با  دو میلیارد و ۲۴۳میلیون، افغانستان با ۹۹۹میلیون  و  پاکستان با ۵۴۴میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی در بین کشورهای همسایه بودند.

ارسال نظر