سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: پرونده رئیس جمهور قبل، معاون و شش نفر دیگر به قوه قضاییه ارسال می‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارسال پرونده هشت نفر در پرونده بورسیه‌ها به قوه قضاییه خبرداد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: پرونده رئیس جمهور قبل، معاون و شش نفر دیگر به قوه قضاییه ارسال می‌شود

به گزارش مملکت آنلاین، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون در زمینه اقدامات غیرقانونی دولت یازدهم و دوازدهم درخصوص دانشجویان بورسیه سال های ۸۵ تا ۹۲ را قرائت کرد.

علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش اقدامات غیرقانونی دولت یازدهم و دوازدهم درخصوص دانشجویان بورسیه سال های ۸۵ تا ۹۲ را قرائت کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است :

برای اولین بار در اردیبهشت سال ۱۲۹۰ قانون اعزام محصل به خارج از کشور از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و وزارت معارف وقت موظف شد همه ساله تعدادی محصل را با هزینه دولت به اروپا برای تحصیل اعزام نماید. پس از انقلاب اسلامی نیز اولین قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور در سال۱۳۶۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که تاکنون معیار اصلی گزینش دانشجو  همین قانون و آیین نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجویان به خارج از کشور مصوب سال ۱۳۶۸ بوده است. ماده ۵ این قانون تصریح دارد شورای مرکزی بورس بمنظور انجام وظایفی از جمله پیشنهاد شرایط و نحوه گزینش افراد جهت تصویب به مقام عالی وزارت و تصویب نهایی واگذاری بورس به متقاضیان واجد شرایط در آن وزارت تشکیل می گردد. از آن پس در همه دولت ها ملاک تعیین شرایط و گزینش نهایی، شورای مرکزی بورس و مسئولیت نهایی گزینش با آن شورا بوده است. در سال ۸۹ نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم بر اساس یک رویه قانونی جاری در همه دولت های قبلی برحسب دستورالعمل ها و آئین‌نامه های قانونی مذکور به منظور تأمین بخشی از هیأت علمی مورد نیاز خود و بنابر اعلام نیاز دانشگاه‌های سراسر کشور در تاریخ  ۴/  ۸/ ۸۹ اقدام به فراخوان عمومی می کند و متقاضیان پس از طی مراحل قانونی از سوی شورای مرکزی بورس وزارت علوم که حسب قانون بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درباره بورسیه ها بود، انتخاب و برای تحصیل به دانشگاه های مختلف معرفی گردیدند.

در متن پایانی این گزارش آمده است:

در پایان اعلام می دارد  تخلف ، قصور و فرافکنی مسئولین دولت یازدهم و دوازدهم  و وزارت علوم در تعیین تکلیف موضوع بورسیه ها علی رغم بررسی های کارشناسی ، رای نهایی دیوان محاسبات ، آرای دیوان عدالت اداری و نظر مقام معظم رهبری  ،  برای نمایندگان کمیسیون اصل نود محرز بوده و بر اساس تبصرة ۵ قانون نحوه اجرای اصل نودم قانون اساسی، مسئولین ذیل که با اقداماتی همچون مصاحبه ، اعمال نظرات و دستورات مکتوب، عدم انجام تعهدات ، عدم اجرای مصوبات صورتجلسات و ... در انجام وظایف خود قصور  داشته اند به قوه قضائیه معرفی خواهند شد.

  •     آقای حسن روحانی در سمت رئیس جمهور وقت
  •     آقای اسحاق جهانگیری در سمت معاون اول وقت رئیس جمهور
  •     آقای مجتبی صدیقی در سمت رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم
  •     آقای رضا فرجی دانا در سمت وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری
  •     آقای محمد فرهادی در سمت وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری
  •     آقای محمدعلی نجفی در سمت سرپرست وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  •     آقای منصور غلامی در سمت وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری
  •     آقای محمدرضا رضوان طلب در سمت رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

رؤسای دانشگاه متخلف در پرونده بورسیه ها به گزارش اصل نود اضافه شود

علیرضا سلیمی  نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری ناظر بر اصل ۹۰ قانون اساسی با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص اظهارنظر واقعی دولت گذشته در مورد اعطای بورسیه‌های غیرقانونی به افراد، گفت: ضمن تشکر از کمیسیون برای تدوین این گزارش لازم است در کنار معرفی رئیس جمهور سابق و وزرای متخلف در این موضوع رؤسای دانشگاه هایی که به نوعی معاونت در ظلم داشتند نیز به قوه قضائیه معرفی شوند.

وی افزود: در این موضوع به بسیاری از نخبگان کشور ظلم شده است و همچنین بخش زیادی از اموال کشور اضرار شده که باید به بیت المال عودت داده شود.

مصری رئیس علنی مجلس در پاسخ به این اخطار قانون اساسی گفت: گزارش قرائت شده از سوی کمیسیون خلاصه ای بود از آنچه که تدوین شده و کمیسیون آنچه که تحقیقات خود را در خصوص آن انجام داده به قوه قضائیه ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر