کمک 3100 میلیارد تومانی مراکز نیکوکاری به نیازمندان در سال جاری

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد گفت: در ۶ ماهه امسال 3100 میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری در سرفصل های مختلف به نیازمندان کمک شده است.

کمک 3100 میلیارد تومانی مراکز نیکوکاری به نیازمندان در سال جاری

به گزارش مملکت آنلاین، حمزه‌علی کوهساری روز یکشنبه 11 مهرماه در جلسه همایش مراکز نیکوکاری استان مرکزی که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۳۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور فعال هستند و از اهداف ما این است که تا سال 1402 این مراکز به 20 هزار مرکز برسد.

وی افزود: تمامی مراکز نیکوکاری توسط مردم و برای مردم اداره می‌شوند و لازم است درآمدها و توزیع آنها در سامانه ثبت و ضبط شود. در این فرآیند نیازمندان و خیرین در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این سامانه که به سازمان بهزیستی متصل است، احراز هویت شده می شوند و فرایند ثبت و ضبط کمک ها در کمترین زمان انجام می شود. این روند در راستای اجرای عدالت در بهره گیری از مشارکت مردمی است.

کوهساری بیان‌کرد: مراکز نیکوکاری در روستاها آماده خدمت به محرومان هستند. همچنین در تلاش هستیم با استقبال خوب مراکز خیریه و بهره گیری از نرم افزار در این خیریه ها عدالت و کیفیت را توسعه داده و موازی کاری را حذف کنیم.

وی در خصوص مراکز نیکوکاری گفت: در برنامه پنجم توسعه هسته های مردمی با استقبال خوب محلات به نام امداد محله تغییر نام داد. باید توجه داشت که رسیدگی به فقرا و نیازمندان تنها نباید محدود به غذا و بسته‌های معیشتی شود بلکه باید در زمینه‌هایی مانند مسکن، جهیزیه و درمان نیز بتوانیم آنها را حمایت کنیم و به همان اندازه که به بسته‌های معیشتی توجه می‌شود لازم است این موارد نیز جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرند.

وی با تاکید بر کیفی سازی خدمات ادامه داد: کیفی سازی زمانی اتفاق‌ می افتد که ارتباط بین مراکز و خیرین در همه حوزه‌های درمان، مسکن، اشتغال، ارتباطی تنگاتنگ باشد و یکی از اهداف ما در شش ماهه دوم سال کیفی سازی ارائه خدمات است.

وی افزود: هرچند ساخت مسکن اقدام پرهزینه‌ای است اما می‌توان به مددجویان در تعمیر خانه‌هایشان کمک کرد و امیدواریم بتوانیم در آینده چه در زمینه احداث و چه درحوزه تعمیر مسکن مددجویان موفق عمل کنیم.

کوهساری توضیح داد: در سال 91 اولین دستورالعمل مراکز نیکوکاری تدوین شد و طی آن امداد محله‌ها به مراکز نیکوکاری تغییر نام دادند و با تغییرات ساختاری به ‌صورت خودگردان به فعالیت‌های خود ادامه دادند اما امروزه مراکز نیکوکاری باید نیازهای منطقه خودرا بشناسند و متناسب با این نیازها به ارائه خدمات بپردازند.

وی با اشاره به این نکته که استفاده از بسترهای الکترونیکی از برنامه های آتی برای داشتن سامانه قدرتمند خیر و احسان در استان مرکزی است گفت: امروز مراکز نیکوکاری عمومی ما در همه بخش ها خدمات ارائه می دهند و مراکز نیکوکاری تخصصی در بخش های فرهنگی، کارآفرینی و درمان به صورت تخصصی به نیازمندان خدمات ارائه می کنند. همچنین در ۶ ماهه امسال سه هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری در سرفصل های مختلف به نیازمندان کمک شده است.

کوهساری خاطرنشان‌کرد: سال 98 نقطه اوج گسترش و افزایش مراکز نیکوکاری بوده‌ است. ما امروز دارای 8300 مرکز نیکوکاری در کشور هستیم که سهم استان مرکزی 304 مرکز نیکوکاری است.

مجید مومنی مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۲۱ هزار حامی، حمایت از ۶۷۰۰ یتیم و فرزندان محسنین را عهده دار بودند که تعداد حامیان امسال به ۴۱ هزار حامی افزایش یافته است.

وی ضمن اشاره به اینکه استان مرکزی در نیکوکاری و احسان رتبه دوم را کسب کرده است، افزود: مراکز نیکوکاری با تکیه بر مردم فعالیت می کنند و هرکدام یک پایگاه مقابله با فقر هستند. در پویش اطعام و احسان حسینی تا کنون ۵۸۰ هزار وعده غذایی گرم و ۵۳ هزار بسته معیشتی با رعایت پروتکل های بهداشتی بین نیازمندان توزیع شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: در حال حاضر ۲۷۶ مرکز نیکوکاری در سطح استان فعال هستند.میزان درآمد این مراکز در ۶ ماهه امسال ۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که به نسبت سال گذشته ۱۵۵ درصد رشد داشته است.

زهرا کسایی‌پورمدیرکل امور بانوان استان مرکزی نیز در این جلسه اظهارکرد: فقر یک پدیده خشن اجتماعی است که نسبت به زنان خشن‌تر و بی‌رحم تر عمل می‌کند، لذا خواهشمندیم از ظرفیت زنان و حضور آنان در مشاغل استفاده بیشتری بشود و در فضاهایی که زنان به ارائه خدمات و مشغول به کار هستند امتیازاتی به آنها داده ‌شود .

وی با ذکر این نکته که ساخت مسکن محرومین در حال پیگیری است اما هزینه‌های آن بالاست، افزود: هزینه ساخت مسکن بسیار زیاد است و لازم است برای افراد مددجو و بخصوص زنان خوابگاه‌ها و مجتمع‌هایی ایجاد شود. همچنین لازم است در عرصه کاهش فقر به دنبال علت باشیم تا بتوانیم آنرا کاهش دهیم.

در این جلسه ضمن تجلیل از مراکز نیکوکاری، اولین مرکز نیکوکاری آنلاین استان مرکزی با عنوان "مهام" افتتاح شد.

‌انتهای‌پیام/

ارسال نظر