انبارهای ذخایر استراتژیک کشور کاملا پر است/ فقط ۵ کالای اساسی برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند/ کنترل صفر تا صدی توزیع نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شوند

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی گفت: انبارهای ذخایر استراتژیک کشور کاملا پر و وضعیت کنونی ذخایر استراتژیک کشور به‌مراتب بهتر از ۶‌ماه قبل است.

 انبارهای ذخایر استراتژیک کشور کاملا پر است/ فقط ۵ کالای اساسی برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند/ کنترل صفر تا صدی توزیع نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شوند

به گزارش مملکت آنلاین، روزنامه همشهری گفت‌وگویی با حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در مورد آخرین وضعیت موجودی و ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

شیوه تامین ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک

- تامین کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک به دو شیوه صورت می‌گیرد، بخشی ازاین کالاهای اساسی را ۴۳۰شرکت وارد‌کننده بخش‌خصوصی تامین می‌کنند که به‌صورت عادی در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، اما نظارت بر اینکه چه میزان کالا و با تخصیص چقدر ارز وارد شود، برعهده دولت است.

- تامین نیاز ذخایر استراتژیک را هم دو شرکت دولتی پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران (G.T.C)برعهده دارند.

انبارهای ذخایر استراتژیک کشور کاملا پر است

- آمار حجم ذخایر استراتژیک کشور بنابر مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی قابل‌انتشار نیست اما به‌طور کلی می‌توان گفت انبارهای ذخایر استراتژیک کشور کاملا پر و وضعیت کنونی ذخایر استراتژیک کشور به‌مراتب بهتر از ۶‌ماه قبل است.

- دلیل اینکه چرا برخی در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری نگران موجودی و میزان ذخایر کالاهای استراتژیک شده‌اند و اعلام می‌کنند انبارها جارو شده‌اند مشخص نیست. اصلا معلوم نیست چنین اظهارنظرهایی بر مبنای کدام آمار صورت می‌پذیرد.

- آمارهای رسمی نشان می‌دهد هیچ کمبودی در کالاهای اساسی نداریم و میزان کنونی ذخایر استراتژیک کشور نیز به همان اندازه مدت مشابه پارسال است.

فقط ۵ کالای اساسی برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند

- علاوه بر ۴نهاده اصلی تولید دام و طیور، شرکت‌های مذکور در زمینه واردات و نگهداری مواد پروتئینی آماده، شامل گوشت قرمز و مرغ، با تناژی که رقم آن را نمی‌توانم اعلام کنم، برای روز مبادا مسئولیت دارند.

- قبلا برای واردات روغن، شکر و برنج، ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی تخصیص داده می‌شد اما اکنون ارز واردات اغلب این کالاها نیمایی شده و فقط ۵کالای اساسی شامل ۴نهاده دامی (کنجاله سویا، ذرت، جو، دانه سویا) و روغن خام است که برای واردات ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند.

- گندم نیز درصورت ضرورت برای واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود اما چون واردات گندم مصوبه موردی می‌خواهد در این آمارها گنجانده نمی‌شود.

هیچ کمبودی در بازار برنج نداریم

- در زمینه برنج وارداتی نه‌تنها کمبود نداریم بلکه برخی وارد‌کنندگان اعلام می‌کنند به‌دلیل قطع شدن ارز دولتی و واردات این محصول با ارز نیمایی، برنج وارداتی روی دستشان مانده است.

- علاوه بر آن واردات برنج با ارز نیمایی سود چندانی برای وارد‌کنندگان ندارد و آنها نگرانند که با عرضه برنج داخلی در بازار، ظرف چند‌ماه آینده، قادر به فروش برنج‌های وارداتی خود نباشند.

- این نگرانی به‌معنای آن است که هیچ کمبودی در بازار برنج نداریم. علت افزایش قیمت برنج خارجی نیز اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی واردات است.

کنترل صفر تا صدی توزیع نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شوند

- در فروردین‌ماه امسال به‌دلیل تأخیر بانک مرکزی در تخصیص ارز واردات نهاده‌های دامی، با مشکل تامین نهاده‌ها مواجه شدیم اما امروز هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

- علاوه بر آن قبلا هیچ کنترلی بر عرضه نهاده‌های دامی وجود نداشت و دلال‌ها این اقلام را دریافت و به قیمت‌های بالاتر در بازار آزاد می‌فروختند اما اکنون توزیع نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود، از صفر تا صد کنترل می‌شود.

- البته به‌طور طبیعی کنترل فرایند توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه زمان‌بر است اما اینگونه نیست که این تأخیر موجب اختلال در عرضه نهاده‌های دامی شده و جمعیت دام و طیور گرسنه مانده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر