کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان:

تکذیب اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری / اعلام اسامی نهایی کاندیداها زودتر از پایان ۵ روز دوم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد و هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

تکذیب اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری / اعلام اسامی نهایی کاندیداها زودتر از پایان ۵ روز دوم

به گزارش مملکت آنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه "نگاه یک" امشب ساعت ۲۳ شبکه یک سیما گفت: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛ هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه، هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد، گفت: خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود.

وی اضافه کرد: شیوه رای گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است؛ برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر باید ۷ نفر رای مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تاییدصلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد.

کدخدایی افزود: قانون منعی برای ثبت نام ندارد و بانوان گرامی هم می‌توانند ثبت نام کنند و طبیعتا شرایط‌شان بررسی می‌شود.

وی گفت: وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است، تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست.

وی اضافه کرد:  کسی که به او نامزد پوششی می‌گویند ولی از نظر داشتن شرایط قانونی، شرایط را داراست، از نظر حقوقی قانون منعی برای او نگذاشته و چیزی تعیین نکرده و در واقع منعی برای کاندیداهای پوششی (آنهایی که شرایط قانونی را دارند) در قانون وجود ندارد.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات ریاست جمهوری  فرصتی را برای اعتراض کاندیداها  پیش بینی نکرده است زیرا در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم، بلکه می‌گوییم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم و اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد.

وی درباره ثبت نام دوتابعیتی‌ها ادامه داد: قانون مدنی تکلیف را روشن کرده که  اگر افراد تابعیت مضاعف داشته باشند طبیعتا نمی‌توانند خود را  برای پست‌ها نامزد کنند و منع قانونی است .

وی ادامه داد: در دور گذشته بیش از هزار و ۶۳۰ نفر ثبت‌نام کردند و احتمال بود که سه هزار نفر در این دوره ثبت نام کنند؛ لذا افرادی بودند که شرایط اولیه را نداشتند و شورای نگهبان از باب نظارت خود اعلام کرد که مقرراتی را وضع می‌کنیم و به عنوان یک اعلام نظر رسمی شورا آن را به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور در این چارچوب افراد را ثبت نام کرد و در این راستا  ۵۹۲ نفر مراجعه کردند که حدود ۴۰ نفر از آن‌ها مدارک لازم را داشتند.

کدخدایی همچنین گفت: شورای نگهبان پرونده ۴۰ نفر از کاندیداها را بررسی می کند که مدارک آنها کامل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر