وزیر امور خارجه در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه ترکیه:

ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را قبول نداریم/ همه سلاح‌های هسته‌ای توسط همه دارندگان سلاح باید نابود شود/ اینکه ایران اول به توافق برگردد عملی نخواهد شد

وزیر امور خارجه گفت: امیدهایی که اعضای جدید آمریکا دارند و ادعا می کنند ایران باید اول به توافق بگردد نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی خواهد شد.

ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را قبول نداریم/ همه سلاح‌های هسته‌ای توسط همه دارندگان سلاح باید نابود شود/ اینکه ایران اول به توافق برگردد عملی نخواهد شد

به گزارش مملکت آنلاین، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه ترکیه گفت: ما با صراحت تحریم های آمریکا علیه ترکیه را محکوم کردیم و برای آنها هیچ ارزشی قائل نیستیم. باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده است. این سیاست آمریکا به ضرر دنیا و خود این کشور تمام می شود. برجام توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و 5 کشور دیگر به آن پیوستند و موضوعات مختلف را بررسی کردند و این توافق به تایید شورای امنیت ملل متحد رسید.

او افزود: آنچه در توافق نیست مورد توافق قرار گرفته که در آن نباشد و امروز نمی شود به آن اضافه شود. این توافق در یک چهارچوب بی اعتمادی متقابل نوشته شده است لذا طبق سازوکارهای پیش بینی شده اگر طرفی، توافق را اجرا نکرد طرف مقابل هم توافق را اجرا نمی کند. آمریکا تصمیم گرفت نه تنها از آن خارج شود بلکه دیگران را هم تحت فشار قرار دهد و بانک های مختلف ترکیه را به همین دلیل، تحریم کرد این اقدام نمونه بارز قانون شکنی است. اقداماتی که ایران انجام داد براساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود و به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی دانیم. معتقدیم همه سلاح های هسته ای توسط همه دارندگان سلاح باید نابود شود. اما تاکید می کنم آمریکا از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام برگردد و به تعهدات خود عمل کند. به محض اینکه آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و نفع آن را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می کنیم و این موضوع در بالاترین سطح یعنی رهبری ایران اعلام شده است.

ظریف بیان کرد: امیدهایی که اعضای جدید آمریکا دارند و ادعا می کنند ایران باید اول به توافق بگردد نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی خواهد شد. منطق این است، کسی که از آن خارج شده برگردد ما که در داخل توافق هستیم اقدامات لازم را آن زمان انجام می‌دهیم.

او با اشاره به روابط میان دو کشور اظهار کرد: ایران و ترکیه در شرایط دشوار با یکدیگر روابط خوبی داشتند و این روابط را در هر شرایطی با جدیت ادامه خواهند داد. امروز ما فرصت های ویژه ای برای سوریه و حتی منطقه قفقاز داریم. طبق صحبت هایی که داشتیم قرار شد به درخواست دوستان افغانستان، همکاری سه جانبه میان ایران، ترکیه و افغانستان فراهم شود. زمینه همکاری فراوان است انشاالله با موضع منطقی از سوی آمریکا، حتما این اقدام به افزایش روابط میان دو کشور می انجامد.

او افزود: ما منتظر حضور آقای اردوغان در ایران هستیم. در روزهای آینده نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان را در تهران برگزار می‌کنیم تا درباره همکاری‌ها برای مسائل منطقه‌ای صحبت کنیم.

چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز گفت: ما از توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی حمایت کردیم و در مراحل اولیه هم کمک‌هایی انجام دادیم. امیدواریم دولت بایدن به برجام بازگردد و بدین ترتیب تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کند. بعد از نماز جمعه، برادر عزیزم ظریف با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر