اختصاصی مملکت آنلاین/

زیبایی جایگزین سلامتی؛ اولویت جوانان امروز

در گزارش امروز می پردازیم به دغدغه به روز جامعه و چالشی که بیش از اندازه همه گیر شده و کم کم تبدیل به یک نوع مرض میشود.

زیبایی جایگزین سلامتی؛ اولویت جوانان امروز

به گزارش خبرنگار اجتماعی مملکت آنلاین، اگر نگاهی به جامعه، چهره و ظاهر جوانان داشته باشیم متوجه این موضوع می شویم که مردم ایران برای ظاهرشان بیشتر از سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند.

آنچه واضح و قابل مشاهده است نشان میدهد که «لوازم آرایشی» به جای «شیر و لبنیات» و ظاهر خوب به‌جای سلامت در اولویت های جوانان است .

مصرف شیر نباید یک هزینه محسوب شود بلکه سرمایه‌گذاری در راستای تغذیه سالم و سلامتی خانواده‌ باید از واجبات و باید های زندگی باشد .

شاید برایتان عجیب باشد که چطور تا همین یکی دو سال پیش داشتید در کمال آرامش و با خاطری آسوده زندگی می­کردید و اصلاً در بند قیافه و ظاهر خودتان نبودید. نه به این فکر می­کردید که چشم و ابرویتان چه شکلی است و نه به قد و هیکل خود گیر می­دادید. با خودتان حال می­کردید و حتی وقتی می­خواستید به مهمانی بروید هم نیازی به آیینه نداشتید. سؤال اینجاست که چه شد این همه تغییر کردید؟ این همه نارضایتی از کجا آب می­خورد؟

کمی هم که به اطرافمان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که زیبایی حالا دغدغه مهمی شده است دغدغه ای که جوانان حاضرند سرمایه ناچیز خود را خرج کنند ولی این ریسک را انجام دهند و حتی زیر بار عمل های جراحی زیبایی بروند بدون اینکه نیازی به آن عمل جراحی داشته باشند. کم نیستند خبرهای صفحه‌های حوادث که از قربانیان عمل‌های زیبایی می‌نویسند. عمل جراحی آخرین پله است اما تنها چیزی نیست که توجه ما را به زیبایی نشان می‌دهد. در مصرف لوازم آرایشی هم عقب نمانده‌ایم. زیبایی در ظاهری به حدی برای جوانان مهم شده که دست به هر کاری میزنند جوانانی که هیچ هنری ندارند جز قیافه های مصنوعی و ظاهری خنده دار و دگرگون، کارهایی که معمولا برای بانوان است ولی مردان جامعه بیشتر پیگیر آن هستند .

چرا زیبایی تا این حد دغدغه ماست و قرار است جای چه چیزی را برایمان بگیرد که تا این حد در دستیابی به آن تلاش می‌کنیم. چرا مردمی که به بهانه وضع بد اقتصادی کالاهای فرهنگی چون کتاب، فیلم و تئاتر در سبد خریدشان جای زیادی ندارد، به راحتی برای زیباتر شدن و بیشتر دیده‌شدن هزینه می‌کنند و راضی هستند.

چرا باید جوانان ما برای انجام عمل‌های سخت و دردناک زیبایی بینی و گونه، این‌گونه عجله کنند بدون اینکه نیازی داشته باشند.

باید قبول کنیم که در حوزه عمل‌های زیبایی در ایران نظارت بسیار کمی از سوی نهادهای نظارتی و بازرسی وجود دارد. امروزه اگر در کشورهای پیشرفته فردی برای جراحی بینی خود به‌پزشک مراجعه کند، پزشک موظف است که براساس قانون و الزامات پزشکی کار کند و این‌گونه نیست که بی دلیل و تنها به خواسته فرد بینی او را عمل کرده یا در صورتش گونه کار بگذارند.

امروزه در بسیاری از کشورها برای جراحی‌های زیبایی تایید روانشناس نیاز است. اما در کشور ما جوان وقتی به بسیاری از پزشکان برای جراحی بینی مراجعه می‌کند،‌ هرگز به او نمی گویند که بینی یا گونه‌ها و لب‌های شما نیازی به جراحی ندارد حتی در بسیاری از موارد خود پزشک عمل های زیبایی دیگری هم پیشنهاد می دهند.

این موضوع که جوانان گرایش زیادی به زیبا شدن و انجام کارهای مختلف فقط برلی زیبا تر شدن دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلیل به تصوری که از خودمان داریم بازمی گردد. به‌طور قطع این افراد تصور خوبی از خود ندارند و به همین دلیل به دنبال وارونه جلوه‌دادن واقعیت‌ها هستند. این افراد اکثرا تصوری ضعیف از خود داشته و اعتماد به‌نفس لازم را ندارند.

 باید در جامعه طوری فرهنگ سازی و آموزش داده شود که جوانان عزت نفس بالاتری داشته باشند و برای خود ارزش قائل شوند و هرگز به سمت تغییر چهره نباشند و اعتماد نفس بالایی داشته باشند .

به همین دلیل است که در ایران زنان به‌طور افراطی از لوازم آرایشی استفاده کرده و این افراط به مد جمعی تبدیل شده و در مقابل در بسیاری از کشورهای اروپایی آرایش‌های ساده و پوشش ساده و بدون زرق و برق مد می‌شود. در جامعه امروز ما به‌دلیل ضعف سیستم‌های آموزشی و تربیتی در ارایه اعتماد به‌نفس به مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان، افراد می‌خواهند با رنگ و لعاب از خود فرد دیگری ساخته و هرگز نمی‌خواهند با واقعیت خود در جامعه حضور یابند. ضعف در اعتماد به‌نفس موجب می شود که فرد این تصور را داشته باشد که در جامعه دیده نمی شود.

عامل اصلی این است که جوانان ما الگوی مناسبی ندارند. جوانانی که میبینند افراد موفق و سلبریتی ها همگی چندین عمل جراحی زیبایی انجام داده اند و آنها را الگوی خود قرار می دهند نتیجه ای جز فرهنگ غلط و جامعه رو به زول نخواهیم داشت. زیرا جامعه پر از جوانانی است که هیچ هنو و تحصیلات و سرمایه و مهارتی ندارند و همگی جز دماغ های عمل شده، لنز های رنگی و گونه های برجسته چیزی ندارند.

ما باید خود دست به کار شده و فرهنگ سازی را از درون خانهوهایمان شروع کنیم و به فرزندمان کمک کنیم که با نقاط قوت خودش آشنا شود. این کار اعتماد به نفسش را بالا می­برد و آسیب­پذیری او را در مقابل جزئیات ظاهری کم می­کند. به نوجوانان و جوانانمان کمک کند تا با ویژگی­های مثبت اخلاقی و رفتاری خود آشنا شود. به او کمک کنیم تا استعدادهای خودش را پیدا کند و حمایتش کنیم تا توانمندی­های و مهارت­های جدیدی به دست بیاورد. و اعتماد به نفس و عزت نفسش به قدری بالا باشد که موفقیت و محبوبت را در چهره و ظاهر خود نبیند بلکه بر رو مهارت ها و استعداد هاش کار کند.

یادداشت: فرخنده امیری

انتهایپیام/

ارسال نظر