مهمترین شرط ایران برای بازگشت به برجام چیست؟

حال که بایدن رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا شده است، زمزمه‌های برگشت این کشور به برجام بیش از پیش به گوش می‌رسد و در این میان برگشت به برجام بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط یا تغییر در آن، مهم‌ترین شرط ایران برای بازگشت به برجام است.

مهمترین شرط ایران برای بازگشت به برجام چیست؟

به گزارش مملکت آنلاین، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت ۵ آذر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه رفتار‌های دولت آمریکا نسبت به ایران، ارزیابی وی از تشکیل دولت جدید در این کشور چیست، گفت: امروز آنچه مطرح است، نه در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان حتی کشور‌های موتلف آمریکا این است که کسی که چهار سال رئیس‌جمهور آمریکا بود به سیاست آشنایی نداشت، لحظه‌ای تصمیم می‌گرفت و در نظم بین‌المللی و روابط میان کشور‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد که از جمله آن در خاورمیانه و به ویژه فشار‌های شدیدی که در سه سال گذشته بر ملت ایران آورده، حالا رفته است و طبیعی است که ما هم از شکست و رفتن او استقبال کرده‌ایم.

او همچنین در ادامه اضافه کرد: اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوشبین باشیم، خیر؛ ما به هیچ دولتی خوشبین نیستیم مگر اینکه ببینیم در عمل چه می‌کنند، بنابراین اظهار نظر درباره اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوشبین هستیم اصلأ در دولت مطرح نیست، اما اینکه خودشان در مبارزات انتخاباتی اعلام کردند و ادبیات و لحن‌شان نسبت به ترامپ متفاوت است و سیاست دیگری را اتخاذ می‌کنند، این را آنان گفته‌اند وگرنه هیچ کسی نه تماس گرفته و نه مذاکره‌ای آغاز شده است.

آمریکا با محقق کردن چه شروطی از سوی ایران، می‌تواند به برجام برگردد؟

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اخیرا در گفت‌وگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایل این کشور برای بازگشت به برجام، جمهوری اسلامی شرایط خاصی را برای اجرای کامل تعهداتش خواهد داشت؛ اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت‌ها - تکرار نخواهد شد و شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به‌خاطر تحریم‌ها متحمل شده است. تخت‌روانچی همچنین گفت اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم دوباره آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

بنابراین یکی از شروط اصلی ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، برداشته شدن کامل تمام تحریم‌ها بر اساس برجام است. برخی اندیشکده‌های آمریکایی این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که آمریکا برای برگشت به برجام برخی از تحریم‌ها را به صورت محدود برمی‌دارد و انجام این کار را به صورت کامل منوط به آغاز گفت‌وگو‌های فراگیر بین ایران و آمریکا بر سر مسائلی همچون بحث‌های موشکی و هسته‌ای می‌کند، بر این اساس، واشنگتن می‌تواند محدودیت خرید نفت را تا سقف یک میلیون بشکه برای ایران تمدید و در برخی از امور بشر دوستانه، همچون خرید غذا و دارو تسهیلاتی را برای استفاده از ذخایر ایران در سایر کشور‌ها همچون کره جنوبی و عراق فراهم کند.

تمام تحریم‌ها باید برداشته شوند

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت‌وگویی می‌گوید: اگر آمریکا برگردد، تمامی تحریم‌هایی که گذاشته‌اند، باید برداشته شود، یعنی این نه شرط برجام و بلکه خود برجام است. حضور واشنگتن در برجام یعنی برداشتن همه تحریم‌هایی که به دلیل موضوع هسته‌ای به مردم ایران تحمیل کردند. بنابراین، به طور طبیعی باید این اتفاق بیفتد که البته چالش‌های دیگری هم هست که باید درباره آن‌ها صحبت کنیم و شرایط بازگشت آمریکا به برجام را به گونه‌ای که منافع مردم ایران تأمین شود، فراهم کنیم.

بحث جبران خسارت‌هایی که در جریان تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا به ایران اعمال شده، موضوع دیگری است که مقامات کشورمان بار‌ها بر آن تاکید کردند، این خسارات شامل چندین بخش می‌شود. بخشی از آن مربوط به درآمد‌هایی است که به دلیل تحریم‌های واشنگتن در حوزه نفت و گاز از دست رفته است. برآورد روشنی در خصوص این خسارات وجود ندارد، اما برخی برآورد‌ها حاکی است که در دو سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار به ایران خسارت وارد شده است. علاوه بر خسارات مادی ضربات شدیدی به سلامت روانی جامعه ایرانی وارد شده است.

برای مثال تحریم‌های یکجانبه دارویی سبب شده تا نه تنها بیماران ایرانی نتوانند از امکان درمان به موقع بهره‌مند شوند، بلکه برخی از آنان به دلیل این محدودیت‌ها جان باختند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها جلوی بهره‌مندی ایران از وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول در جریان بحران کرونا را گرفته اند. در این میان برخی از مقامات سیاست خارجی کشورمان نیز به این مسئله اشاره کرده‌اند.

به عنوان مثال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت که لیست خسارت‌های آمریکا به ایران و مواردی که واشنگتن باید درباره آن‌ها پاسخگو باشد محفوظ است، آمریکا چاره‌ای جز احترام و بازگشت به مسیر قانون‌مداری ندارد. واشنگتن در موضع شرط‌گذاری برای ایران نیست، آن‌ها میلیارد‌ها دلار به ملت ایران خسارت زدند.

منبع: نامه نیوز

ارسال نظر