مراودات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان تاکنون رضایت بخش نبوده است

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: مراودات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان تاکنون رضایت بخش نبوده است که باید حجم مبادلات تجاری دو کشورپس از این افزایش یابد.

مراودات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان تاکنون رضایت بخش نبوده است

به گزارش مملکت آنلاین، جلسه ویدیوکنفرانسی مسئولان دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با موضوع افزایش ارتباطات تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان ظهر امروز در محل استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان آذربایجان شرقی در حوزه‌های اقتصادی گفت: متأسفانه تاکنون آنچنان که باید، نتوانسته‌ایم در حوزه تجارت با جمهوری آذربایجان نقش آفرینی کنیم و در مجموع میزان مراودات تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تاکنون رضایت بخش نبوده است.

یونس ژائله در ادامه با اشاره‌ای به صف طولانی کامیون‌های تجاری در مرز آستارا و لزوم یاری و تدبیر سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: در مرز آستارا شاهد صف طولانی از کامیون‌های حمل و نقل کالا هستیم که این فرآیند و سختگیری‌های موجود، تجارت ایران را به خصوص با کشورهای اوراسیا مورد تهدید قرار داده است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی افزود: در صورتی که این روند تسهیل نشود، تاجران ایرانی که در حوزه تجارت با کشورهای اوراسیا فعال هستند، بدنام و بدقول شده و این امر موجب مشکلات فراوانی در حوزه تجارتی می‌شود.

ژائله با اشاره به این موضوع که هر تجارتی نیاز به یک بانک برای تبادل پول دارد، گفت: شبکه بانکی ما تحت تأثیر تحریم‌ها شاید نتواند در این راستا به درستی عمل کند، به همین دلیل نیاز است تا توافق نامه‌ای بین بانک‌های ایران و جمهوری آذربایجان منعقد شود که البته در این زمینه باید شاهد حمایت دو جانبه دولت‌ها باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه با اشاره‌ای به پیشنهادات سفیر آذربایجان در خصوص ایجاد زیرساخت‌هایی همچون شهرک‌های صنعتی و یا کشت و صنعت‌ها در کشور همسایه گفت: در این راستا انتظار داریم قوانینی که برای سرمایه گذاری در این امور توسط جمهوری آذربایجان تبیین شده، در اختیار اتاق بازرگانی و تجار استان قرار داده شود.

وی از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز برای افزایش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: استان آذربایجان شرقی آماده تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی با کشور جمهوری آذربایجان است.

آمادگی شرکت‌های فنی و مهندسی استان برای بازسازی مناطق قره باغ

دبیر میز آذربایجان نیز در این جلسه با اشاره به وجود توانمندی‌های عظیم در بخش‌های مختلف استان برای افزایش مراودات تجاری با جمهوری آذربایجان گفت: در این میان لازم است که حلقه مفقوده این ارتباطات را بیابیم تا دوباره موقعیت از دست رفته را به حالت درست و صحیح آن بازگردانیم.

محمد علی نجاری ادامه داد: شرکت‌های فنی و مهندسی استان آمادگی لازم برای بازسازی بخش عظیمی از واحدهای مسکونی و راه‌های تخریب شده مناطق آزاد شده را اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره‌ای به عزم راسخ مسئولان استانی برای تکمیل گمرک خداآفرین گفت: طبق مذاکرات صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک شاهد جلسات ویدیوکنفرانسی بین تجار استان آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان و به دنبال آن، جلسات مجازی بین مسئولان بلندپایه اقتصادی استان و کشور جمهوری آذربایجان خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر