چین، امارات و عراق سه مقصد اصلی صادرات ایران

رئیس کل گمرک با اشاره به رسیدن تجارت خارجی کشور به ۵۲ میلیارد دلار طی ۹ ماهه سال‌جاری گفت: چین، امارات و عراق بیشترین حجم صادرات کشور را تشکیل می‌دهند.

چین، امارات و عراق سه مقصد اصلی صادرات ایران

به گزارش مملکت آنلاین، در ۹ ماهه سال‌جاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که سهم صادرات  ۸۵.۲ میلیون تن به ارزش ۲۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار بود.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: مقایسه صادرات غیرنفتی کشورمان با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۷ و ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: این میزان صادرات با توجه به به شرایط ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تحریم‌های ظالمانه آمریکا نشانه تلاش و همت دست‌اندرکاران حوزه صادرات و همچنین تولیدکنندگان کشورمان است و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.

میراشرفی اظهارداشت: مقاصد کالاهای صادراتی ایران در این مدت کشورهای چین با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و افغانستان به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودند.

رئیس کل گمرک ایران همچنین گفت: سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی ۲۵ میلیون تن و از حیث ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد کاهش یافته است.

میراشرفی تأکید کرد: از میزان ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: مبدأ کالاهای وارداتی در ۹ ماهه سال‌جاری به ترتیب چین با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد دلار، هند با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از قلمرو کشورمان به کشورهای همسایه ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۹ کاهش نشان می‌دهد.

ارسال نظر